Rechter: bonden mogen acties tegen KLM-besluit doorzetten

KLM-vliegtuig op Schiphol Foto: ANP

KLM heeft een kort geding tegen de vakbonden FNV en VNC verloren. Volgens de rechtbank in Noord-Holland zijn de staak- en stiptheidsacties die de bonden organiseren niet in strijd met de geldende cao-afspraken tussen KLM en haar werknemers.

Het gaat om de nieuwe ‘steward minder’-regeling die in september werd aangekondigd. Op een deel van de lange vluchten wordt een steward geschrapt en moet de bemanning het met een personeelslid minder doen. De bonden vinden dat de bezuinigingsmaatregelen eenzijdig zijn opgelegd.

2701559-2KLM is cruciaal voor Schiphol, tijd dat kabinet dat beseft

Maar KLM heeft scherpe besparingsdoelstellingen gesteld, en dit is een van de belangrijkste maatregelen om deze te behalen. Zonder de ‘steward minder’-verandering zijn de doelen niet te behalen, aldus de directie.

Het personeel heeft, in samenwerking met de vakbonden, stiptheidsacties gehouden. De werknemers volgden exact het protocol en voorschriften, en ze deden precies wat nodig was, om zo vluchten net iets te vertragen. FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha heeft aangegeven dat zo’n 80 procent van de cabinebemanning enthousiast was over het initiatief.

De vakbond kondigde eerder aan vanaf woensdag verdere actie te ondernemen. Het cabinepersoneel zal voorafgaand aan het vertrek van KLM-vluchten op Schiphol veertig minuten het werk neerleggen. De bond beraadt zich later over verdere acties.

FNV weigert het gesprek aan te gaan

FNV zet al een tijd de hakken in het zand en weigerde in oktober bijvoorbeeld met KLM om de tafel te gaan. Om de vakbond toch aan het praten te krijgen, stapte het bedrijf naar de rechter. In de vorige collectieve arbeidsovereenkomst (cao) hebben de bonden zich ertoe verplicht altijd eerst oplossingen proberen te vinden in overleg, voordat er acties worden gehouden, houdt KLM vol.

De bonden mogen de stiptheidsacties gewoon houden. KLM betreurt de uitspraak: de rechter zou niet verder zijn ingegaan op de eis van KLM om 24 uur van te voren te weten welke personeelsleden meedoen aan werkonderbrekingen van meer dan veertig minuten.

De luchtvaartmaatschappij meldt tevens dat ‘de uitspraak nadelig zal uitpakken voor passagiers’ en bereidt zich voor op vervolgstappen.Volgens de rechter is dat niet het geval.