Google heeft de advertentiemogelijkheden voor een aantal websites aan banden gelegd. Woensdag vertelde de techreus dat het bij zeker 340 websites heeft ingegrepen, omdat op deze sites nepnieuws zou worden verspreid.
Eerder beloofde Google, maar ook sociale media als Facebook, nepnieuws aan te pakken. Google heeft de afgelopen weken honderden websites onderzocht, en 340 sites uit het advertentieprogramma gegooid.
Google wil nepnieuws niet meer financieren
EU wil af van nepnieuws, gaat strenger letten op sociale media
Via Google kunnen websites advertenties vertonen, waar de beheerder van de website dan een deel aan kan verdienen. Google wil nepnieuws-publicaties niet meer indirect financieren. Nepnieuws zou de Amerikaanse verkiezingen behoorlijk hebben beïnvloed.
Ook zouden slimme tieners veel hebben verdiend aan het fabriceren en publiceren van nepnieuws. Een woordvoerder van Google zei na de verkiezingen al dat het bedrijf achter de wereldberoemde zoekmachine ervoor wilde zorgen dat advertenties ‘niet worden geplaatst op pagina’s die details verhullen over de beheerder, de content van de beheerder of het doel van de website’.
Nepnieuws is een booming industrie
In Duitsland wordt ook gevreesd dat nepnieuws, onder meer over de huidige bondskanselier Angela Merkel, invloed zal hebben op de verkiezingen. Samen met een journalistiek onderzoeksbureau gaat Facebook achter dubieuze berichtgeving aan.
De satirewebsite ABCnews.com.co had in 2016 de grootste hit met een nepnieuwsverhaal. Op de website stond een artikel over een bevel dat de toenmalige Amerikaanse president Barack Obama zou hebben gegeven om de Amerikaanse pledge of allegience van scholen te ‘verbannen’.