De populaire app Uber kan worden verplicht een taxivergunning te nemen. Uber zegt zelf een bemiddelingsdienst te zijn, maar daar was de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie het niet mee eens. Welke gevolgen heeft dit voor de taxi-app?
De zaak kwam aan het rollen in 2014 nadat Spaanse taxichauffeurs Uber voor de rechter daagden. Volgens de taxichauffeurs gaat het om oneerlijke concurrentie: de Uber-chauffeurs hoeven zich niet aan taxiregels te houden terwijl zij wel taxidiensten verlenen. Daarnaast zouden Uber-chauffeurs te weinig belasting betalen. In Nederland zijn Uber-chauffeurs wel verplicht om een taxivergunning te bezitten.
Verouderde wetten
Uber ziet zichzelf niet als taxidienst, maar als een dienstverlener voor internetgebruikers. Maciej Szpunar, advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie, ziet het anders: het bedrijf behoort tot de vervoersbranche. ‘De taxi-app beheert en organiseert een volledig systeem van stedelijk vervoer op aanvraag’, aldus Szpunar. ‘Zonder het platform zouden de Uber-chauffeurs geen werk hebben.’ Ook vindt Szpunar dat Uber zich aan de regels van de betreffende EU-lidstaat moet houden.
Het advies van Szpunar is opmerkelijk. In 2016 stelde de Europese Commissie nog dat Uber te hard wordt aangepakt. Ook pleitte de Commissie voor het harmoniseren van de taxiwetten in de lidstaten.
Voorlopig blijft Uber in zijn huidige vorm bestaan. Hoewel een advocaat-generaal een niet-bindend advies geeft aan het Hof, nemen Europese rechters het advies vaak over bij hun uitspraak. Uber wacht de uitspraak van de rechter later dit jaar rustig af. Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat het etiket ‘transportbedrijf’ voor Uber niet veel zal veranderen. Wel maakt het bedrijf zich zorgen over de ‘verouderde wetten’ die innovatie tegenhouden.
Wereldwijd actief
Uber werd in 2009 opgericht in San Francisco. Inmiddels is het bedrijf in 79 landen actief, waaronder Nederland en Duitsland. Uber biedt diverse diensten. Eén daarvan – UberPop – is sinds december 2014 verboden. Bij deze dienstverlening konden particulieren in hun eigen auto mensen vervoeren. Dit stuitte op veel kritiek, waarop het College van Beroep voor het bedrijfsleven de dienst in Nederland verbood.
Uber biedt zijn klanten drie klasses: Economy, Premium en Toegankelijkheid. ‘Economy’ staat voor simpele, ‘Premium’ voor luxe auto’s. Bij ‘Toegankelijkheid’ zijn kinderstoeltjes aanwezig of kan een mindervalide persoon meereizen. Daarnaast is er de Carpool-categorie, waarbij meerdere mensen een taxi delen.
In 2015 had Uber – naar eigen zeggen – bijna 300.000 geregistreerde gebruikers in Nederland.