Met een Oostenrijkse vliegvergunning en een dochterbedrijf in Wenen, wil EasyJet de gevolgen van de Brexit omzeilen. Als de Britten worden gedwongen de interne markt te verlaten, kan het bedrijf toch probleemloos binnen de EU blijven vliegen.
EasyJet, een van de grootste beursgenoteerde bedrijven van het Verenigd Koninkrijk, is afhankelijk van de Brexit-onderhandelingen: slagen de Britten er niet in om goede afspraken te maken met de Europese Unie, dan kan Easyjet de open toegang tot het luchtruim van de EU verliezen. Een belangrijk deel van EasyJets omzet komt uit vluchten tussen EU-lidstaten.
Bestemming Wenen
Het nieuwe hoofdkwartier komt in Wenen, en een deel van de vloot valt onder het daar onder te brengen dochterbedrijf. ‘We willen de uitkomst van de Brexit-onderhandelingen niet afwachten,’ aldus EasyJet. Daarom vroeg het bedrijf eerder dit jaar de Oostenrijkse vergunning aan, die het ‘in de nabije toekomst’ hoopt te krijgen. Voor veel luchtvaartmaatschappijen kan de Brexit – vooral de ‘harde’ variant, waarbij het Verenigd Koninkrijk ook uit de interne markt stapt – dramatische gevolgen hebben.
Pijnlijke klap voor de Britten
Voor het Verenigd Koninkrijk is het besluit van EasyJet pijnlijk. De afgelopen maanden hebben vooral bedrijven in de financiële sector aangekondigd banen te zullen verhuizen naar het Europese vasteland. Nu de Brexit-onderhandelingen in gang zijn, is de kans groot dat een hele reeks bedrijven de financiële gevolgen van de Brexit niet zullen afwachten.
In de aanloop naar het Brexit-referendum was EasyJet-CEO Carolyn McCall vorig jaar nauw betrokken bij de campagne tegen het vertrek uit de Europese Unie. Enkele weken na het referendum bleek dat EasyJet op zoek was naar een alternatief voor het hoofdkwartier in Luton, ten noorden van Londen.
Ook riep McCall de Britse regering op meteen actie te ondernemen. ‘We hebben vandaag een brief geschreven aan de Britse regering en de Europese Commissie,’ zei McCall de dag na het referendum, toen 52 procent van de Britten voor vertrek uit de Europese Unie stemde. ‘In de brief vragen wij om prioriteit te geven aan behoud van het Britse lidmaatschap van de Europese interne vliegmarkt, gezien het belang van deze markt.’