Tien vragen aan Stefan Methorst, oprichter en CEO Itsperfect, dat complete software-pakketten maakt voor inmiddels ruim 400 modemerken.
1. Wat voor jeugd hebt u gehad?
‘Ik ben in Goirle geboren en heb een fijne jeugd gehad. Mijn vader had een assurantiekantoor en werkte lange tijd aan huis. Mijn moeder werkte bij de politie en hielp mijn vader. Ik heb twee zussen en ben de jongste thuis, dat was heel gezellig, al moest ik in de auto wel altijd in het midden zitten, met aan beide kanten een elleboog in m’n zij.’
2. U bent een soort wonderkind.
‘Dat wil ik niet zeggen. Maar ik ben inderdaad op mijn veertiende met internet begonnen, dat vond ik leuk om te doen. Veel mensen waren toen bezig met gamen, maar daar had ik helemaal niets mee. Mijn ouders golfden bij een plaatselijke golfclub en ik was een keer mee. Daar hadden ze geen website en die ben ik gaan opzetten. Dat was de eerste. Ik kreeg als bedankje een golfclub, terwijl ik op dat moment helemaal geen golf speelde.
‘Ik dacht: als dit voor zo’n kleine golfclub interessant is, zijn er wellicht andere partijen die het ook willen. Toen ben ik begonnen met websites maken, voor de bakker en de kapper. Zomaar eigenlijk. Ik wist helemaal niet hoe het moest, maar ik ben het gewoon gaan proberen en met Google kom je eigenlijk overal wel uit. Van de kapper kreeg ik een horloge.
‘Toen het live ging, hadden ze nog zo’n tk-domeinnaam, dat zie je niet meer zoveel. Die was gratis. Nu heeft iedereen .nl.
‘Ik wilde wel dat ze die site zelf konden beheren en zelf ook teksten konden aanpassen, anders moest ik dat gaan doen en dat zag ik niet zo zitten. Dat was toen vrij nieuw.’
3. Maar u zat nog op school.
‘Mijn studie ging vrij makkelijk, daar heb ik nooit veel aandacht aan besteed en ik vond het ook niet erg interessant. Ik heb geen enkel niet-verplicht college bijgewoond. Laat mij maar leuke dingen doen.
Lees ook 10 vragen aan Angelique Schouten: ‘Ik kan altijd werken, dat geeft mij rust’
‘Ik kreeg havo/vwo-advies, maar ik heb een vorm van dyslexie en daarom ging ik naar de mavo. Daarna ben ik mbo bank- en verzekeringswezen gaan doen, omdat ik dacht dat het werk van mijn vader ook wel iets voor mij zou zijn. Maar dat vond ik helemaal niet. Ik had geen idee wat ik wilde doen. Toen ben ik naar het hbo gegaan, commerciële economie, en naar de universiteit van Tilburg, daar heb ik een master marketingmanagement gedaan. Ik heb er altijd naast gewerkt, ik ging op zaterdagen voor TNT pakketjes bezorgen met een grote bestelbus. En ik ben vakkenvuller geweest, maar dat was niet mijn ding.
‘Op mijn achttiende heb ik me, zodra dat kon, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en toen ging het in één keer een stuk sneller en kon ik ervan leven. Toen was ik dus de eigenaar van een eigen bedrijf, al voelde dat niet zo.
‘Voor kleine retailers was dit natuurlijk een uitkomst, want er waren verder vooral duurdere, grote bedrijven die dit deden. Ik heb helemaal geen IT-achtergrond, ik heb alles zelf geleerd. En ik had geleerd te zoeken naar waar de mogelijkheden liggen.’
4. Toen moest u een keuze maken.
‘Ga ik hiermee door, of ga ik iets anders doen? Als je doorgaat, moet je al snel mensen aannemen. Ik zag die markt heel snel veranderen. Er kwamen steeds meer platforms waarop je heel makkelijk zelf websites kon bouwen. Dat werd dus veel minder interessant, omdat mensen dat ook echt zelf gingen doen.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen