De energieprijzen zullen vermoedelijk nog lang extreem hoog blijven. Dat verandert ook de manier waarop energiemaatschappijen omgaan met klanten. Hoe zit het met hun contracten en wat staat klanten te doen in de strijd tegen de almaar oplopende energienota?
Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.
Met een variabel energiecontract profiteerde je tot vorig jaar van lagere tarieven dan die golden bij een vast contract, maar was er altijd de onzekerheid van onverwachte prijsstijgingen. Nu die inderdaad al maanden aan een stuk stijgen, bieden energieleveranciers geen vaste contracten meer aan.
In 2021 had volgens een rapport van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ongeveer 44 procent van de Nederlandse huishoudens een variabel contract voor energie, terwijl de andere helft een contract had voor één tot vijf jaar. In 2022 is het aandeel variabele contracten sterk gestegen. In mei lag dat percentage op 50 procent en inmiddels is het al gestegen naar 56 procent.
Aantal vaste contracten zal verder dalen
Van de vaste contracten (circa 44 procent van het totaal) was naar schatting 16 procent een contract voor 5 jaar, 54 procent voor 3 jaar, 4 procent voor 2 jaar en 26 procent voor 1 jaar. Wie bijvoorbeeld in mei 2021 een contract voor 3, 4 of 5 jaar afsloot, heeft nog geruime tijd het voordeel van relatief lage tarieven voor stroom en gas, denk aan 0,15 euro voor stroom en 0,70 euro voor gas. Maar een groot deel van die vaste contracten loopt weer richting zijn einddatum.
Voor energiebedrijven zijn die vaste contacten op dit moment eerder een last dan een lust. In hoeverre dat problemen oplevert voor de leveranciers hangt af van de manier waarop zij hun energie inkopen. Als zij veel energie hebben ingekocht voor net zulke lage prijzen, is er geen probleem. Maar veel energiebedrijven halen hun winst juist uit het inspelen op fluctuaties op de wereldmarkt. Als zij zelf ook geen langlopende contracten hebben, of daarmee niet aan de vraag van hun klanten kunnen voldoen, moeten zij ook inkopen tegen de actuele prijzen.
Maandtarief verhogen of juist niet?
Dat betekent dat ze hun vaste klanten stroom en gas moeten leveren voor een veel lager bedrag dan waarvoor ze het inkopen. Dat werd in 2021 al zeven kleine energie-aanbieders fataal. En ook in 2022 is al een aantal aanbieders over de kop gegaan. Voor 2022 verwachtte de ACM begin dit jaar geen faillissemenen meer, maar afgelopen weken kwam het kleine PrikEnergie (enkele duizenden klanten) toch in de problemen.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen