Techleap-gezant prins Constantijn (53) is kritisch over de houding van overheid, universiteiten en beleggers ten opzichte van technologiebedrijven.
Prins Constantijn (Utrecht, 1969) studeerde rechten aan de Universiteit Leiden. Hij werkte onder meer als adviseur voor Eurocommissaris Neelie Kroes aan een Europese digitale agenda. Sinds 2019 is Constantijn speciaal gezant voor Techleap, waar hij Nederlandse technologische bedrijven steunt om te groeien.
Prins Constantijn van Oranje overhandigde op 16 februari een rapport over het Nederlandse technologische klimaat aan premier Mark Rutte (VVD). In het bijzijn van honderden mensen, van programmeur tot investeerder, sprak hij over het belang van een gezond investeringsklimaat voor technologiebedrijven. Al bijna vier jaar is Van Oranje als special envoy, speciaal gezant, nauw betrokken bij Techleap, een organisatie die technologiebedrijven helpt te groeien. Daarvoor deed hij hetzelfde bij Techleaps voorganger StartupDelta. Hij strijdt al jaren voor meer steun voor de groei van technologiebedrijven, omdat technologie steeds belangrijker wordt voor de economie van de toekomst. EW sprak met hem over zijn ervaringen en ergernissen.
EW Wat doet Techleap?
Constantijn van Oranje: ‘Techleap is een organisatie die relevante technologiebedrijven helpt om te groeien, zodat Nederland uiteindelijk vaker technologiebedrijven voortbrengt met waarderingen van meer dan 100 miljoen euro, en liefst van 1 miljard en meer. Denk aan ondernemingen zoals chipmachinemaker ASML en betaalbedrijf Adyen. Hierbij richten we ons steeds meer op zogenoemde schaalbare deep tech, die harde technologie-oplossingen biedt voor problemen op het gebied van bijvoorbeeld voedsel, gezondheid en energie.
‘We helpen deze bedrijven in een kritische fase van hun bestaan: de scale-up, de groeifase van een paar miljoen omzet en ongeveer vijftig werknemers naar veel groter. In deze fase komt er veel op ondernemers af, zoals nieuwe financiering, organisatiestructuur en het technisch opschalen van het product. Dat doen we onder meer door hen te verbinden met ervaren ondernemers.
Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.
‘Daarnaast willen we graag dat ervaren ondernemers niet alleen hun kennis, maar ook geld beschikbaar stellen. Op die manier creëren we een vliegwiel waarbij er meer technologische bedrijven en kennis ontstaan. Een goed voorbeeld is Jitse Groen van Just Eat Takeaway. Mensen vragen zich af wat het belang van een pizzaplatform is voor Nederland, maar geld dat Groen verdiende met zijn bedrijf investeert hij in andere bedrijven, waaronder MosaMeat, een Nederlands technologisch bedrijf dat kweekvlees ontwikkelt voor een duurzamer eetpatroon.
‘Techleap biedt jonge ondernemers programma’s aan waar zij hun ervaringen kunnen delen met andere ondernemers. Bijvoorbeeld op het gebied van internationale productontwikkeling, maar ook over problemen met een investeerder of een medeoprichter waar de ondernemer vanaf wil.’
EW Hoe kwam u bij Techleap terecht?
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen