Chinese fabrikanten bestormen Europa met elektrische auto’s. De lage prijs is een belangrijk wapen. Europese concurrenten hebben grote zorgen – en een flinke achterstand in te lopen.
Wie de showroom van auto-importeur Van Mossel in Rotterdam binnenstapt, kan er niet omheen. Daar staat hij: de elektrische MG4. Fonkelend, strak design met langwerpige koplampen, die de bezoeker het gevoel geven dat hij naar twee priemende ogen kijkt. De MG4 is het pronkstuk uit de wederopstanding die het van oorsprong Britse merk MG beleeft onder het Chinese eigenaarschap van SAIC.
Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.
Vorig jaar november was de MG4 voor het eerst te bewonderen in showrooms in Europa. De auto wordt, als het aan SAIC ligt, de standaard in elektrisch rijden in de middenklasse. Dat is het segment waarin bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 zit, de elektrische opvolger van de Golf. Waarom nog zo’n Duitse bak kopen, als er een prima Chinees alternatief is?
De MG4 is te koop vanaf een kleine 31.000 euro. De elektrische tegenstrever van Volkswagen, de ID.3, is vanaf 46.000 euro verkrijgbaar. Met de MG4 kom je – volledig opgeladen – minder ver (350 kilometer om 425 kilometer), voor het overige zijn de auto’s goed vergelijkbaar. De MG4 laadt wat vlugger op. Voor veel kopers zal de prijs doorslaggevend zijn.
Tien Chinese merken actief in Nederland
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen