Premium Lock Hoe familiebedrijven de nieuwe generatie klaarstomen

12 mei 2023Leestijd: 11 minuten
ILLUSTRATIE: CAROLYN RIDSDALE

Ook bij de grotere familiebedrijven staat de familie nog opvallend vaak zelf aan het roer. Dat blijkt uit de EW Top 200 Familiebedrijven.

Wat doen we met het familiebedrijf? Onvermijdelijk denken ondernemers en hun kinderen op enig moment daarover na. Nemen de kinderen de zaak over? En zo ja: gaan zij ‘de tent’ dan ook zelf leiden? Zeker bij grote familiebedrijven is dat laatste geen vanzelfsprekendheid.

Niet ieder kind kan en wil de verantwoordelijkheid dragen voor een bedrijf met vele duizenden werknemers en een kasstroom van jaarlijks miljoenen (of zelfs miljarden) euro’s. Neem de drie grootste familiebedrijven van Nederland. CEO-dochters Charlene Heineken en Annemiek Fentener van Vlissingen stapten niet in de voetsporen van hun vaders om de dagelijkse leiding van respectievelijk de brouwerij Heineken en familieconglomeraat SHV over te nemen. En het boegbeeld van de familiebedrijven, SHV-telg John Fentener van Vlissingen, tevens oprichter van zakenreisbureau BCD (nummer 3 in de Top 200), is een hartstochtelijk voorstander van het betrekken van buitenstaanders bij de leiding van het familiebedrijf.

Tot zover de heersende wijsheid. Want toch worden ook de allergrootste familiebedrijven van het land nog opvallend vaak door de families zelf geleid. Dat blijkt uit de nieuwste EW Top 200 Familiebedrijven, die EW voor de elfde keer samenstelde, samen met informatieleverancier Bureau Van Dijk (een onderdeel van de Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody’s). Maar hoe weet je als familie of je op de bestuurdersstoel moet blijven zitten, of beter naar de achterbank kunt verhuizen?

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw