‘Deze fiets symboliseert een nieuwe levensstijl’

‘Ik vind het geweldig om te moeten afzien op de fiets.’ Foto: Guido Benschop

‘Deze gravelbike is speciaal gemaakt voor wielrennen op onverharde wegen. Ik heb ook een normale racefiets, maar ik vind fietsen door de natuur nóg mooier. Vier weken geleden heb ik voor het eerst meegedaan aan een kwalificatiewedstrijd voor het wereldkampioenschap gravelrijden.

‘Ik ben tegenwoordig een zeer fanatiek fietser, maar dat was een paar jaar geleden wel anders. Ik zat niet goed in m’n vel. Doordeweeks werkte ik ­keihard, om vervolgens in het weekeinde op stap te gaan en de gezelligheid op te zoeken. Op zondag lag ik geregeld op de bank met een kater. Ik kreeg te maken met burn-outklachten. In die periode ben ik goed gaan nadenken over wat mij gelukkig maakt en hoe ik op dat ­moment in het leven stond. Dat stond haaks op wie ik eigenlijk wilde zijn, dus medio 2019 heb ik het roer omgegooid en mezelf een doel gesteld: binnen een jaar wil ik een triatlon doen. Ik sportte op dat moment helemaal niet, dus het was een flinke uitdaging.

Bart Hol

Cameraman bij een reclamebureau

 

Aankoop: Canyon Grail SLX
Gravelbike

Prijs: € 2.100

‘Ik ben hard gaan trainen. Dat ging goed, tot de corona­crisis uitbrak. De triatlon heb ik toen uit m’n hoofd moeten zetten, maar in plaats daarvan heb ik op de dag dat de triatlon gepland stond voor de eerste keer een rondje Markermeer gefietst – om en nabij de 150 kilometer. Dat was ook een hele prestatie.

‘Ik raakte in de ban van fietsen. Helemaal toen ik gravelrijden ontdekte. Het verschil tussen gravelrijden en “gewoon” racefietsen is dat je op de gravelbike nog meer op jezelf bent aangewezen. Op de racefiets rijd je vaak in groepen met renners die elkaar kunnen helpen. Op de gravelbike moet je het vooral zelf doen. En dat past wel bij mij: ik vind het geweldig om te moeten afzien op de fiets.

Deze gravelbike symboliseert voor mij die nieuwe levensstijl

‘Deze gravelbike stond te koop bij een particulier in Münster. Het is echt een prachtig ding. Het belangrijkste verschil met een normale racefiets is de geometrie, de banden en de dubbele cockpit: twee sturen boven elkaar zodat je in verschillende houdingen kunt fietsen.

‘Fietsen is tegenwoordig meer dan alleen een hobby. Ik train ongeveer 13,5 uur per week, drink bijna nooit meer ­alcohol en pas mijn voeding aan op het fietsen. Totaal anders dan vijf jaar geleden. Deze fiets symboliseert voor mij die nieuwe levensstijl.

‘Ik ben wat te oud om een profcarrière te ambiëren, maar toch doe ik binnenkort weer mee aan een kwalificatierace voor het wereldkampioenschap gravelrijden in België. Mijn droom is om ooit een keer mee te doen aan Unbound Gravel in Texas, een van de grootste gravelraces van de wereld.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."