Gelukkig: elektrisch rijden blijft langer voordelig

Foto: Tobias Kleuver/HH/ANP

Bezitters van elektrische auto’s kunnen opgelucht ademhalen. Vanaf 2025 hoeven zij toch geen wegenbelasting te betalen, meldt RTL Nieuws.

Geen wegenbelasting betalen. Het is, naast niet meer hoeven tanken, misschien wel het grootste voordeel van elektrisch rijden. Dit belastingvoordeel kwam er in 2017 om elektrisch rijden – dat minder schadelijk is voor klimaat en milieu –  te stimuleren.

Maar dat belastingvoordeel leek eindig. Lange tijd werden plannen gesmeed om de vrijstelling op te heffen, zodat elektrische rijders via de motorrijtuigenbelasting – zoals de wegenbelasting eigenlijk heet – ook een bijdrage leveren aan de staatskas.

De gedachte hierachter is dat de overheid veel minder geld binnenhaalt als meer mensen kiezen voor de elektrische auto. Op brandstoffen als diesel en benzine worden, in tegenstelling tot op elektriciteit, accijnzen geheven. En dat is goed voor de schatkist.

Tot voor kort was het plan dat elektrische automobilisten vanaf 2025 25 procent wegenbelasting betalen, vanaf 2026 het volle tarief. Maar daardoor zouden mensen wel weer overstappen op een fossiele variant.

Merkwaardige belastingtarieven

Het plan lijkt nu van de baan, tot grote blijdschap van de elektrische rijders. Het lijkt ook de enige juiste keuze. De invoering voor wegenbelasting voor elektrische auto’s zou leiden tot merkwaardige belastingtarieven, waarbij de zuinige, elektrische automobilist ineens fors meer zou betalen dan de fossiele rijder.

Dat komt omdat de wegenbelasting onder meer wordt berekend op basis van het gewicht van het voertuig. Met hun loodzware accu’s zijn elektrische auto’s veel zwaarder dan fossiele varianten. Bij generiek beleid zou de wegenbelasting voor elektrische voertuigen in sommige gevallen twee keer zo hoog worden als voor een soortgelijk model met een verbrandingsmotor.

Rekenvoorbeeld: de wegenbelasting voor een Volkswagen Golf is 668 euro per jaar. Die voor een soortgelijk elektrisch model, de Volkswagen ID.3, nu nog 0 euro per jaar. Zonder vrijstelling zou de wegenbelasting voor de zwaardere ID.3 liefst 1.192 euro euro per jaar zijn: een harde straf voor een groene keuze.

ChristenUnie had al een motie achter de hand

Oneerlijk, volgens de ChristenUnie. De partij hield al een tijdje een motie achter de hand voor een batterijcorrectie: bij de aanslag voor de motorrijtuigenbelasting wordt 400 kilo van het gewicht afgehaald. Dat kan veel schelen in het tarief voor de wegenbelasting. Maar die motie kan de ChristenUnie dus in de zak houden.

Op woensdag 10 april meldde RTL Nieuws op basis van Haagse bronnen dat het schrappen van de vrijstelling wordt uitgesteld. Het demissionaire kabinet zou bij de presentatie van de voorjaarsnota willen bekendmaken dat de belastingkorting minder snel wordt afgebouwd dan gepland.

Vanaf 2026 betaalt de elektrische rijder 6o procent wegenbelasting, aldus RTL Nieuws, en vanaf 2029 65 procent. Pas in 2031 verdwijnt de korting volledig. Om deze koerswijziging te bekostigen, verhoogt het kabinet de motorrijtuigenbelasting voor hybride auto’s (die zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor hebben). Volledig elektrisch rijden blijft dus nog langer een voordelige keuze.