De EV-transitie stokt. Nieuwe ANWB-cijfers laten zien dat de elektrische auto nog te weinig concurrerend is.
Alarmerende cijfers: de EV-transitie stokt, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB. Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28 procent), groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is (27 procent), staat in de Elektrisch Rijden Monitor 2023.
Het aandeel elektrische auto’s in het Nederlandse wagenpark is overigens 4,9 porcent. Bijna 30 procent van de nieuw verkochte auto’s afgelopen kwartaal was een EV.
Elektrische auto is te duur
Voor iedereen die geen discalculie heeft, was al langer duidelijk waarom de EV-transitie hapert: de auto’s zijn veel te duur.
Dat ziet de ANWB nu dus ook. Maar liefst 71 procent van de ondervraagden vindt elektrische auto’s te duur. ‘Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer,’ schrijft de ANWB.
Een groot deel van die kosten zit in de afschrijving van de auto’s, aangezien de restwaarden van EV’s de afgelopen jaren zijn afgenomen. Dit laatste komt deels door de lage vraag op de tweedehandsmarkt. Ook voor tweedehandsauto’s zijn elektrische auto’s nog vrij prijzig namelijk.
Particulier blijft achter
Voor iedereen die de automarkt al langer volgde, zal het onderzoek van de ANWB geen verrassing zijn. De EV-transitie wordt al langer vooral gedreven door de leasemarkt via grote werkgevers en door middel van overheidsregulaties.
De particuliere koper heeft nooit veel EV’s gekocht. Zo zei Bert de Kroon, voorzitter Bovag-Autodealers, al eerder dit jaar tegen vakblad Automotive Magazine: ‘Wanneer we kijken naar het aandeel van de particuliere markt, zien we dat het aantal consumenten dat een nieuwe EV koopt, ver achterblijft op de zakelijke markt.’
Laadmogelijkheden beperkt
Daarnaast is het gebrek aan laadmogelijkheden aan huis een belangrijke reden om nog niet over te stappen. ANWB: ‘Dit is dan ook met stip de grootste barrière om naar elektrisch rijden over te stappen, gevolgd door de auto niet privé te kunnen opladen (32 procent).’
Door verbeterde technologieën en infrastructuur is range-anxiety – de angst om met een lege accu te komen te staan – een steeds minder belangrijke reden geworden.
Marktwerking blijft achter
Hoewel de voorspelde prijsoorlog nog niet in een stroomversnelling is geraakt, lijkt de marktwerking wel degelijk zijn werk te doen in het afromen van de prijzen. Tesla, Renault, Citroën en VW hebben allen al prijsverlagingen aangekondigd om de kunnen blijven concurreren met goedkopere Chinese EV’s.
Toch is de vraag of dat voorlopig voldoende is. De goedkoopste EV van dit moment, de Dacia Spring, kost nog altijd bijna 20.000 euro. Chinese merken zijn niet goedkoper.
Voor dat bedrag krijgt u een auto die in uitstraling en uitrusting niet veel interessanter is dan een Dacia Sandero (nieuwprijs vanaf € 17.500) of een Kia Picanto (18.500 euro duurder).
Afgelopen maand werd duidelijk dat het demissionaire kabinet de voordelen voor elektrische auto’s wil verlengen. De nieuwe cijfers van ANWB tonen aan dat die bevoordeling van EV’s voorlopig broodnodig is.