Grootste stijging in vier jaar: hieraan geeft consument meer uit

'ANP'

Consumenten hebben in februari 2,4 procent meer uitgegeven dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat is de grootste toename in vier jaar tijd. Vooral aan duurzame goederen werd meer uitgegeven.

Hoewel consumenten meer uitgeven, is het vertrouwen afgenomen, blijkt uit de nieuwste publicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Kleding

We geven meer geld uit, maar waaraan precies? Het was in februari kouder dan in dezelfde maand vorig jaar, waardoor de besteding aan energie hoger is (7,2 procent). Verder gaven consumenten vooral geld uit aan kleding en woninginrichting.

Ook aan voedings- en genotmiddelen werd vorig jaar meer uitgegeven (1,8 procent). Verder gaf de consument meer uit aan diensten (1 procent), zoals de huur, reizen met bus en trein, bezoek aan restaurant of kapper en kosten voor verzekeringen en telefoons.

Goederen

De toename van consumentenbestedingen is niet het enige positieve signaal van de afgelopen dagen. Dinsdag meldde het CBS dat de huizenprijzen opnieuw zijn gestegen.

Een huis was in maart gemiddeld 2,7 procent duurder dan een jaar eerder, en daarmee zit de gemiddelde huizenprijs op het niveau van 2003. Het economisch bureau van ING verwacht dat de huizenprijzen de komende jaren blijven stijgen.

Dat consumenten meer uitgeven aan goederen, bleek woensdag ook uit CBS-cijfers. De detailhandel behaalde in februari meer omzet dan in dezelfde maand vorig jaar. De opbrengsten groeiden met 1,2 procent in zowel winkels voor voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels.

Ondanks al deze positieve geluiden neemt het vertrouwen iets af ten opzichte van maart. Er zijn evenveel optimisten als pessimisten onder de consumenten.