Veel werknemers in loondienst werken liever door dan dat ze vakantiedagen opnemen. Dat is slecht voor de werknemer, maar ook voor de baas.
Bent u een werknemer die liever geen vakantiedagen opneemt uit angst voor een afkeurende blik van de baas? Lees dan verder. Want vakantiedagen opnemen is niet alleen goed voor u, maar ook voor uw baas én voor de economie in het algemeen.
Hoge werkdruk
Dat blijkt althans uit een Amerikaans onderzoek naar de financiële gevolgen van verplichte betaalde vakantiedagen. Toegegeven, het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van reisorganisatie US Travel. Deze organisatie heeft er natuurlijk baat bij dat meer mensen op vakantie gaan. Maar het onderzoek is uitgevoerd door Oxford Economics, het onderzoeksbureau van de Oxford Universiteit en de resultaten zijn best opvallend.
Door de hoge competitiviteit op de Amerikaanse werkvloer nemen werknemers steeds minder vakantiedagen op. Dit ‘martelaarssyndroom’ zorgt niet alleen voor stress bij de werknemer, het kost de bedrijven ook nog eens een hoop geld. Uit studie van Oxford Economics blijkt dat bedrijven in Amerika in totaal bijna 200 miljard euro op de balans hebben staan voor niet opgenomen vakantiedagen. Het gaat hier om het bedrag dat werkgevers aan werknemers moeten uitbetalen aan niet opgenomen vakantiedagen bij beëindiging van het dienstverband. Die situatie geldt zeker niet alleen voor Amerika. Ook Nederlandse bedrijven hebben een grote kostenpost aan niet opgenomen vakantiedagen.
Voordelen
Een reden waarom werknemers niet graag vakantiedagen opnemen, is dat ze bang zijn om hun leidinggevenden teleur te stellen. Maar uit de studie blijkt juist dat de meeste leidinggevenden de voordelen zien van vakantie voor hun werknemers.
Van onderzochte HR-professionals rapporteerde 75 procent dat werknemers beter presteren wanneer ze al hun vakantiedagen benutten. Ze zijn over het algemeen meer tevreden over hun baan, zijn minder snel ziek en nemen minder snel ontslag. Ook blijkt dat werknemers die veel vakantiedagen opnemen, eerder in aanmerking komen voor opslag of promotie. Hier ontbreekt natuurlijk het bewijs voor een causaal verband en is er eerder sprake van correlatie. Zelfverzekerde werknemers in hogere functies nemen makkelijker vakantiedagen op en komen ook eerder in aanmerking voor salarisverhoging dan werknemers in lagere functies die onzeker zijn over hun baan.
Goed voorbeeld
Maar dat de voordelen van vakantie nemen opwegen tegen de nadelen, voor werknemer en werkgever, lijkt evident. De CEO van US Travel besloot daarom het goede voorbeeld te geven. Hij gaf zijn werknemers die alle vakantiedagen in het jaar benutten een bonus van 500 dollar. Het percentage werknemers dat alle vakantiedagen opnam, steeg van 17 naar 91 procent.
De toename van de uit te betalen vakantiedagen werd daarmee met 9 procent geremd, hetgeen een aanzienlijke kostenbesparing met zich mee bracht.
Betaalde vakanties
Andere organisaties gaan nog een stapje verder. Zo geeft de non-non-profitorganisatie RAND 3 procent van het maandsalaris als bonus voor iedere opgenomen vakantiedag. Softwarebedrijf FullContact biedt werknemers een bedrag van ruim 6.500 euro in ruil voor een vakantie waarin ieder contact met het bedrijf verplicht wordt verbroken.
Volgens de eigenaar is het gezond om zo nu en dan even los te komen van het bedrijf, omdat er anders een misplaatst gevoel van onmisbaarheid ontstaat. Mensen die het gevoel hebben onmisbaar te zijn voor het bedrijf zijn volgens deze eigenaar een gevaar voor zichzelf en voor het bedrijf.
Beste ideeën
Daar komt bij dat de beste ideeën vaak buiten de werkvloer worden opgedaan. Instagram-oprichter Kevin Systrom kwam op het idee voor zijn foto-applicatie toen hij over een strand in Mexico wandelde. En Drew Houston verzon Dropbox tijdens een reis.
Het is de reden waarom Virgin-man Richard Branson zijn personeel een onbeperkt aantal aan vakantiedagen geeft. Branson gelooft heilig in het belang van vakantie voor werknemers, maar ook voor managers en ondernemers omdat het doorbreken van dagelijkse routine inspiratie geeft. In het tijdschrift Entrepreneur schreef Branson: ‘Als je als ondernemer of bestuurder na een vakantie niet terugkomt met nieuwe ideeën om de boel wakker te schudden, wordt het tijd dat je wat gaat veranderen’.