Nederland zou voor ongeveer 400 miljoen euro aan aandelen van Air France-KLM moeten kopen, om zo de Nederlandse belangen veilig te stellen. VNO-NCW maakt zich zorgen over KLM.
‘Frankrijk heeft rond de 20 procent aandelen in die holding. Nederland 0 procent. Dat vinden wij niet goed,’ zegt Hans de Boer, voorzitter van de werkgeversorganisatie, tegen De Telegraaf.
Infrastructuur
Gevreesd wordt dat het netwerk van bedrijven die een rechtstreekse verbinding hebben, de dupe wordt als KLM lijnvluchten moet schrappen. ‘Dat is te vergelijken met de opdeling van ABN AMRO. Dat was ook de infrastructuur van de Nederlandse economie. Zo belangrijk is dit ook.’
De Boer benadrukt dat het belangrijk is om een goede infrastructuur in stand te houden, voor het aantrekken van nieuwe multinationals naar Nederland. Dat lukt nu goed, zegt De Boer, en als Nederland dat zo wil houden ‘is het netwerk van KLM en Schiphol essentieel’.
Bezuinigen
KLM heeft forse bezuinigingen aangekondigd en zal naar schatting 5.000 banen schrappen. Over 2014 leed Air France-KLM op een omzet van 24,9 miljard euro een verlies van 198 miljoen. KLM was goed voor een omzet van 9,6 miljard euro en een winst van 341 miljoen. Zo gaat het al jaren, stond vorige week in Elsevier.
De komende jaren bezuinigt KLM 700 miljoen euro, zodat het kan ‘investeren in ons product, klant, innovatie en ontwikkeling van ons personeel’. De Boer heeft alle vertrouwen in KLM-topman Pieter Elbers: ‘Ik ga ervan uit dat Elbers doorzet. Als zijn evenknie bij Air France dat ook doet, dan denk ik dat het goed komt.’
Maar of dat bij Air France zal gebeuren, is nog maar de vraag. Het Franse bedrijf kondigde in april een bezuinigingsronde van 1,1 miljard euro aan, waarbij een akkoord met de piloten een belangrijke eerste stap is. Vorige week bleek dat dat verder weg is dan ooit.
Boos personeel van Air France viel managers van het bedrijf aan, vanwege het plan om zo’n 2.900 banen te schrappen. Ook onderhandelingen over lagere loonkosten liepen op niets uit.