Nic Vrieselaar is economieredacteur van Elsevier. Hij zag hoe de prijs van Zwitserse horloges steeg, maar de vraag naar de uurwerken fors inzakte.
Het zit de Zwitsers niet mee. De bankensector van het Alpenland kreeg een knauw door het – onder forse druk van de buitenwereld – opgeven van het bankgeheim. De toerismebranche had de pech dat de sneeuw dit wintersportseizoen op zich liet wachten. En nog een typisch Zwitserse sector blijkt in mineur: de klokjes.
Swatch Group, met merken als Swatch, Omega en Longines het grootste horlogeconcern ter wereld, maakte in 2015 20 procent minder winst. En 2016 stemt niet veel gelukkiger, waarschuwt de Zwitserse brancheorganisatie: ook in januari gingen 8 procent minder horloges de grens over.
Apple
De eerste klap kwam een jaar geleden. Sinds 2011 was de Zwitserse frank gekoppeld aan de euro – voor elke euro kreeg je begin 2015 rond de 1,20 frank. In januari vorig jaar liet de centrale bank van het land die koppeling los, en ineens was een euro minder dan 1 frank waard.
Van de ene op de andere dag werden Zwitserse horloges buiten Zwitserland ruim 20 procent duurder. Noodgedwongen verhoogden zij hun prijzen, waardoor consumenten hun glimmende etalages vaker voorbijlopen.
In opkomende landen zakte de vraag nog verder in. Zwitserse horloges waren er in bepaalde kringen populair als ‘relatiegeschenk’, maar de landen zijn strenger gaan controleren op corruptie. De economie van landen als China en Brazilië draait bovendien in een lagere versnelling.
Dan bracht techgigant Apple in september nog zijn slimme horloge uit, de Apple Watch. Concurrentie van het apparaatje met aanraakscherm lijken de fraaiste – en vaak duurste – mechanische horloges nog niet te ondervinden.
Maar de Apple Watch weet in rap tempo aandeel weg te snoepen van de horloges tot 1.000 euro. Voor bedrijven als Swatch vormen juist die horloges de kern van hun verdienmodel.
Elsevier nummer 8, 27 februari 2016