Levensechte robots en vliegende taxi’s. Als techconferentie Web Summit in Lissabon iets duidelijk maakt dan is het dat science fictionfilms van vroeger door de werkelijkheid worden ingehaald.
Vol trots deed Dieter May, innovator bij de oerdegelijke Duitse autobouwer BMW, zijn toekomstplannen uit de doeken op Web Summit. De auto van de toekomst is niet alleen duurzaam en zelfrijdend, hij is ook een digitaal verlengstuk van de mens.
Klinkt mooi, maar wanneer kunnen we die auto dan wel niet verwachten? Volgens de Duitsers moeten ze vanaf 2020 toch wel zelfstandig de weg op kunnen, maar waarschijnlijk duurt het langer.
Ze rijden al
May was nog maar net uitgesproken toen een paar honderd meter verderop John Krafcik op het podium van techconferentie Web Summit verscheen.
Krafcik, die de baas is van Google-tak Waymo, begon het praatje over zijn 98-jarige oma die onlangs haar rijbewijs had moeten inleveren. Dankzij zijn oma zag Krafcik hoe een zelfrijdende auto iemands leven zou kunnen verbeteren.
Waymo besloot niet op 2020 te wachten. Sinds dinsdag rijden in de Amerikaanse stad Phoenix volledig autonome Fiat Chryslers rond in het verkeer. Ze rijden niet op een testbaan, ze hebben geen reserve-chauffeur achter het stuur en ze rijden ook niet met een slakkegangetje ’s nachts over de busbaan.
Deze auto’s doen volop mee aan het verkeer. Ze brengen kinderen naar school en brengen ouderen, zoals de oma van Krafcik, naar de bingo.
Kunstmatige intelligentie
Het is geen toeval dat juist een technologiebedrijf als Google als eerste de zelfrijdende auto’s het verkeer instuurt. Waar traditionele autobedrijven zoals BMW vooral erg goed zijn in het bouwen van hele mooie en snelle auto’s, daar zijn juist de techbedrijven gespecialiseerd in de techniek die een auto zelfstandig kan laten functioneren.
Slimme beeldherkenning (kunstmatige intelligentie) is cruciaal voor het functioneren van een autonome auto. Een bestuurder in de stad maakt meerdere keuzes per seconde op basis van wat hij ziet, hoort en kent (de verkeersregels, ervaring). Een computerbestuurder moet hetzelfde kunnen en dus ook alle beelden om hem heen kunnen herkennen. ‘Het moet de meest ervaren bestuurder van allemaal zijn,’ zei Krafcik.
Slimme robots
Kunstmatige intelligentie is ook de technologie achter de robots die steeds menselijker worden. Dinsdag stalen robots Sophia en Albert Einstein de show op Web Summit met intelligente zinnen in keurig Engels en hier en daar een grapje en een daaropvolgende glimlach of knipoog.
De pratende poppen leren iedere dag bij en snappen steeds beter welke antwoorden zij op menselijke vragen moeten geven. Sophia wordt nu al gebruikt in verzorgingstehuizen om praatjes met ouderen te maken. Geef haar nog een paar jaar en ze is een volledige gesprekspartner tijdens een avond uit met vriendinnen.
Science Fiction
Zelfrijdende auto’s en menselijke robots. Het begint verdacht veel te lijken op wat vroeger science fiction werd genoemd. Wat nog ontbreekt zijn de voorbijzoevende vliegtuigjes die je geregeld in dat soort films ziet.
Maar ook daar wordt aan gewerkt. Woensdag vertelde Jeff Holden, hoofd productontwikkeling van Uber, dat Los Angeles in 2020 vliegende taxi’s krijgt. Samen met luchtvaartbedrijven en NASA ontwikkelt Uber een elektrisch vliegtuigje met zowel propellers als vleugels waardoor het verticaal kan opstijgen en landen, maar horizontaal kan vliegen.
In 2020 vlieg je met Uberair voor de prijs van een reguliere Ubertaxi in een kwartiertje van de ene kant naar de andere kant van de stad. Een auto, zelfrijdend of niet, doet daar al snel een paar uur over.
Op Web Summit voeren terechte zorgen over de negatieve gevolgen van technologische ontwikkelingen dit jaar de boventoon. Maar gelukkig zijn er genoeg zaken om naar uit te kijken. Laat die vliegende taxi’s maar komen.