De Metoo-hype heeft ook de techwereld bereikt. Op Web Summit in Portugal kregen vrouwen in strakke pakken van de organisatie te horen dat ze moesten worden ‘bedekt’.
Het is hét vraagstuk voor iedere startup op techconferentie Web Summit in Lissabon: hoe val je op tussen al die 60.000 bezoekers onder wie ruim 1.000 investeerders?
Startups boeken voor 900 euro een vierkante meter en moeten dan een dag lang alles geven wat ze hebben. Hoe spring je er dan tussenuit?
Blauwe schaatspakken
Om extra op te vallen besloot de Amsterdamse kredietcheck-startup Eccentrade om een strip met knipperende, blauwe lampjes op de grond te plaatsen, precies op de plek waar het bedrijf stond op de beurs.
Daarnaast maakten zij al filmend een rondje over de beursvloer. Om extra op te vallen, waren drie vrouwelijke medewerkers in strakke, blauwe schaatspakken gestoken. De vrouwen hadden deze stunt zelf bedacht.
Proud of @eccentrade pic.twitter.com/zL6tMYzics
— JR Witteveen (@JeanRichard) November 7, 2017
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Metoo-hysterie
Op het eerste oog een goede tactiek. Mooie mannen in maatpakken en vrouwen in strakke outfits worden al sinds jaar en dag ingezet op beurzen om de aandacht van bezoekers te trekken.
Lees ook
Elif Isitman: ‘#MeToo-hysterie overschaduwt werkelijk seksueel geweld’
Maar dat was vóór de #MeToo-hysterie uitbrak. Deze op zich terechte oproep om aandacht voor seksueel geweld tegen vrouwen is uitgelopen in een naming and shaming-circus waar alles op één hoop wordt gegooid.
Vrouwen moesten worden bedekt
In eerste instantie kreeg de startup ontzettend veel positieve reacties op sociale media. Maar op een gegeven moment draaide de stemming om. Het bedrijf werd beschuldigd van een ‘seksistische’ manier van reclame maken.
Bezoekers van de conferentie, waar diversiteit hoog in het vaandel staat, maakten hun ongenoegen duidelijk en klaagden erover bij de organisatie. Dit zorgde ervoor dat de oprichter en ceo van de techconferentie, Paddy Cosgrave, naar de ceo van de Nederlandse startup kwam om mee te delen dat de vrouwen moesten worden ‘bedekt’. De outfit van de dames zou niet passen in de ‘dresscode’ van de conferentie. Nooit eerder is er op de conferentie over een dresscode gerept.
Wat was het probleem?
Wat precies mis was met de actie is niet duidelijk. Mogen vrouwen niet meer aantrekken waar ze zin in hebben? Een van ’s werelds bekendste feministen, Beyoncé, loopt nou ook niet bepaald in een vormloos schapenvel rond.
Maar in een wereld van massahysterie worden ondernemers die met een ludieke actie boven het maaiveld proberen uit te stijgen, neergesabeld door de politiek correcte politie. Als dat het resultaat is van #Metoo gaan we een hele saaie wereld tegemoet.