Telegraaf Media Groep (TMG) stopt met het Nederlandse sociale netwerk Hyves. Het bedrijf kocht Hyves in 2010 voor 53 miljoen euro, maar dat bleek een miskoop. Vanaf begin december gaat het sociale netwerk zich uitsluitend richten op online gaming.
Dat maakte Hyves donderdag bekend, nadat het gerucht ging dat de stekker uit het bedrijf zou worden getrokken.
Verlies
TMG maakte in maart 2013 bekend 36 miljoen euro te hebben afgeschreven op Hyves. Mede daardoor leed het bedrijf in 2012 flink verlies. Hyves blijft wel deel uitmaken van TMG en ook de merknaam zal blijven bestaan. Volgens een woordvoerder van Hyves is het niet uitgesloten dat dit besluit kan leiden tot ontslagen.
Omdat 70 procent van de bezoekers hun tijd besteden aan het spelen van spelletjes, zal de website vanaf 2 december alleen nog maar spelletjes aanbieden.
De Hyves en de persoonlijke gegevens worden verwijderd, het profiel van de gebruiker blijft wel bestaan. Gebruikers van Hyves kunnen in de tweede helft van november een aanvraag indienen om alles te downloaden wat op de site staat.
Concurrentie
Op het hoogtepunt telde Hyves 10,3 miljoen accounts, inmiddels zou dat gedaald zijn naar 1 miljoen gebruikers. Het is het sociale netwerk niet gelukt om mee te komen met concurrerende sociale media zoals Facebook, Instagram en Twitter.
TMG heeft verscheidene pogingen gedaan om het sociale netwerk te redden. Naast het vriendennetwerk lanceerde het mediaconcern ook een contentplatform met redactionele stukken en een gaming portal op Hyves.