KPN heeft een boete van dertig miljoen euro gekregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het telecombedrijf zou de concurrentie hebben benadeeld bij de aanbestedingsprocedure van vaste telefonie voor de overheid.
Op een ‘cruciaal moment’ in de procedure heeft KPN informatie over tarieven achtergehouden voor concurrenten, meldt ACM op de website. Het bedrijf had de verplichting die met haar concurrenten te delen.
Niet bekend
De boete werd al op 21 december 2011 aan KPN opgelegd, maar mocht van de rechter tot op heden niet bekend worden gemaakt.
Donderdag besloot het College van Beroep voor het bedrijfsleven dat ACM het besluit en daarmee de boete toch openbaar mocht maken.
Toezicht
KPN is tegen de boete in beroep gegaan. De boete is ‘veel te hoog’. Er wordt geen rekening gehouden met de schade die al is geleden, vindt KPN.
Het bedrijf moest de aanbesteding intrekken, waarna de opdracht naar concurrent Tele2 ging. KPN vindt ook dat de norm waarop de overtreding is gebaseerd niet duidelijk was.
Het telecombedrijf is destijds niet alleen beboet voor de overtreding – volgens ACM niet de eerste keer – maar ook onder verscherpt toezicht geplaatst.