Elsevier Uw geld: let op valkuilen bij wisselen energiebedrijf

Wisselen van energiebedrijf kan u veel geld besparen. Maar de markt is ondoorzichtig. Kijk daarom uit voor dure valkuilen.

Transparant valt de energiemarkt voor consumenten niet te noemen. Maatschappijen presenteren tarieven op hun websites allemaal net weer even anders, leveringskosten lopen fors uiteen en eenmalige actiekortingen bemoeilijken het vergelijken van tarieven.

Vergelijkingssites zijn populair, maar wie er meer dan één bezoekt, komt er snel achter dat identieke zoekopdrachten daar tot verschillende uitkomsten kunnen leiden, zoals bleek uit een steekproef die Elsevier in de laatste week van november nam.

Overstappen kan lonen. In het bijzonder consumenten die al jaren bij hetzelfde energiebedrijf zitten, kunnen over het algemeen snel veel geld besparen. Waar moet u op letten als u overstapt?

Vaar in elk geval niet blind op de besparing die websites en energiebedrijven online voorrekenen. Vaak gaat het om schattingen op basis van een gemiddeld energieverbruik. Voer altijd recente eigen verbruiksgegevens in (die staan in de jaarnota) om een reëel beeld te krijgen van de kosten.

Let daarbij niet alleen op de stroom- en gastarieven, maar ook op de vaste kosten (‘vastrecht’) die energiebedrijven in rekening mogen brengen. Die kunnen verschillen per bedrijf en zelfs per type contract.

De Nederlandse Energie Maatschappij rekent volgens haar website voor stroom en gas in principe elke maand 6,99 euro af. Bij concurrent Essent is het vastrecht volgens de website in principe 3,50 euro per maand per product. Bij aanbiedingen brengen bedrijven soms helemaal geen vaste lasten in rekening. Goed opletten kan u geld besparen.

Consumenten moeten deze vaste maandelijkse lasten niet verwarren met de kosten die netbeheerders zoals Liander of Stedin in rekening brengen voor het transport van elektriciteit en gas naar huishoudens. Van netbeheerder wisselen, is niet mogelijk. Ook de hoge belastingen (btw en energiebelasting) op stroom en gas staan vast.

Overigens zei Henk Don, bestuurslid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), in oktober dat de tarieven van de beheerders de komende jaren sterk zullen dalen, wat consumenten enkele tientallen euro’s per jaar aan voordeel oplevert.

Klanten met een contract voor bepaalde tijd moeten bedacht zijn op boetes (‘opzegvergoedingen’) als ze overstappen voordat hun overeenkomst is afgelopen. Vooral bij langer lopende contracten kunnen de bedragen fors oplopen, tot 125 euro als het contract nog meer dan 2,5 jaar zou lopen. Het voordeel van de overstap wordt zo tenietgedaan. Vaak keren bedrijven eenmalige kortingen ook pas uit als een contract is uitgediend.

Tot slot: wie eenmaal is overgestapt, moet eigenlijk blijven overstappen. Is een voordelig vast contract met een actietarief afgelopen, dan gaan de standaardprijzen van het energiebedrijf gelden, met direct hogere nota’s als gevolg.

Volg Jean Dohmen op Twitter
Dit artikel stond op 14 december 2013 in weekblad Elsevier.