Feiten: Het rommelt bij bussenbouwer Ebusco
Bron: NRCHet rommelt weer bij de Deurnse bussenbouwer Ebusco. De aandeelhoudersvergadering die voor vandaag, maandag 16 juni, stond gepland, is uitgesteld, ontdekte NRC.
De reden is dat de accountant de jaarrekening nog niet heeft goedgekeurd. Geen goed teken. Ook is CEO Christian Schreyer na bijna tien maanden alweer opgestapt, officieel wegens gezondheidsproblemen.
Ebusco rolt van de ene crisis in de andere, terwijl de toekomst van het bedrijf zeer onzeker is.
Waardoor Ebusco in de moeilijkheden kwam
Ebusco is in 2012 opgericht door rallycoureur Peter Bijvelds. In het begin ging het goed met het bedrijf, wat Bijvelds vertrouwen gaf. Hij wist voor zijn elektrische stads- en streekbussen klanten uit heel Europa te strikken, waaronder Connexxion, Deutsche Bahn en Keolis. Ook verplaatste Bijvelds de productie van China naar het Noord-Brabantse Deurne. Koning Willem-Alexander opende de fabriekshal. In 2021 ging Ebusco naar de Amsterdamse beurs.
Maar in 2022 begonnen de moeilijkheden. Ebusco kampte met productieproblemen, onder meer door tekorten aan onderdelen en personeel. Het bedrijf kwam daardoor leveringsafspraken niet na, wat leidde tot geannuleerde bestellingen. Zo trok vervoerder Qbuzz een grote order terug.
Het bedrijf raakte in geldnood. De omzet daalde van 102 miljoen euro in 2023 naar bijna 11 miljoen euro in 2024. Vorig jaar leed Ebusco een verlies van 200 miljoen euro. Investeerders moesten het bedrijf meer dan eens redden.
Oprichter Bijvelds stapte in 2024 terug als CEO, waarna diverse wisselingen volgden in de top. Op een aandeelhoudersvergadering in 2024 noemde beleggersvereniging VEB de plannen van Ebusco een ‘fata morgana’.
EW's visie: Zeer de vraag of nieuwe kapitaalinjectie Ebusco kan redden
Door: Lotte Elbrink, redacteur OndernemersklimaatDe problemen blijven zich opstapelen. Tot nu toe hadden investeerders blijkbaar nog voldoende vertrouwen in Ebusco, en werd met leningen en investeringen een faillissement voorkomen. Maar hoelang zijn geldschieters nog bereid om te investeren in het bedrijf?
Het werpt ook de vraag op of de overheid meer moet doen om de eigen industrie te beschermen. Nederland had in het verleden veel eigen regionale busbouwers, maar nu zijn het er nog twee: VDL en Ebusco. Ook de bussentak van VDL maakt verlies. VDL pleitte eerder in EW voor importheffingen op Chinese bussen.
Ook zouden vervoerders en overheden vaker bij Nederlandse bedrijven kunnen bestellen. In de Verenigde Staten worden ov-bussen alleen besteld als zeker 70 procent van de productie en materialen uit Amerika komt. Terwijl in Nederland bij aanbestedingen vooral naar budget wordt gekeken.
Maar ook als de randvoorwaarden voor Nederlandse busfabrikanten verbeteren, is onzeker of Ebusco overleeft. Het vertrek van de topman maakt de situatie nog penibeler. Er heerst onrust op de werkvloer en er is snel extra geld nodig. Kan een nieuwe kapitaalinjectie het bedrijf dan nog redden, of is dat slechts uitstel van executie?
Wat anderen zeggen over de crisis bij Ebusco?
Bronnen: FD, Omroep Brabant, Eindhovens Dagblad- Analist David Tomic van beleggersvereniging VEB zegt in Het Financieele Dagblad dat in de sector een zekere mate van zelfoverschatting heerst. ‘Het is heel moeilijk om een goed idee op papier te vertalen naar een fabriek in de praktijk. Duizenden onderdelen inkopen en daarmee productie opstarten, is een niet te onderschatten klus.’
- Cees Smit van vermogensbeheerder Today’s Group zegt bij Omroep Brabant dat de overheid moet helpen. ‘Het product dat Ebusco heeft, is gewild. Iedereen wil elektrische bussen in de stad. Als je een fantastisch product hebt, is het land dan bereid om te helpen? Het is misschien controversieel, maar hoe belangrijk vind je dit?’
- Voormalig Ebusco-CEO Christian Schreyer zei eerder dit jaar in een interview met het Eindhovens Dagblad dat de klant te zeer koning was bij Ebusco. ‘Je moet leren nee te zeggen. Nu zijn we in een andere fase beland. In ons reorganisatieplan zie je een andere commerciële aanpak. In het verleden verkochten we alles wat we konden verkopen. Daarna stelden we alles in het werk om dat te kunnen produceren. Nu zeggen we: wij verkopen wat we kunnen produceren.’
Verdere verdieping: Komt een reddingsplan op tijd voor Ebusco?
Er was meer slecht nieuws rondom de busbouwer. Eind 2024 kreeg een van de aandeelhouders een boete van 3 miljoen euro voor het manipuleren van de beurskoers van Ebusco. VDVI, investeringsbedrijf van twee leden uit de Van der Valk-familie, dreef volgens de Autoriteit Financiële Markten de prijs op om de aandelen gunstiger te kunnen verkopen.
Reddingsplan Ebusco
In het najaar van 2024 kwam Ebusco met een reddingsplan. Om kosten te besparen en efficiënter te werken, zou de productie voortaan helemaal worden uitbesteed aan Chinese bedrijven. Ebusco richt zich alleen nog op het ontwerpen van de bussen.
Daarnaast waren er een nieuwe uitgifte van aandelen en een reorganisatie waarin ruim honderd medewerkers werden ontslagen. Dat is 16,5 procent van het personeelsbestand.
Nieuwe kapitaalinjectie nodig
Toch bleken de problemen daarna nog niet verdwenen. In april vroeg een toeleverancier het faillissement van Ebusco aan. Dat werd afgewend doordat een lening kon worden afgesloten bij een Taiwanese investeerder.
Maar Ebusco kan nu nog niet zonder extra geld om het hoofd boven water te houden. In een persbericht schreef het bedrijf dat een nieuwe kapitaalinjectie nodig is. Halverwege augustus moet een kortlopende lening van 22 miljoen euro zijn terugbetaald.