Dit is het halfbakken wapen waarmee Elon Musk Tesla wil redden: ‘Bittere teleurstelling’

Tesla verschaft duidelijkheid over zijn betaalbare model. (Foto: Getty, Tesla)

In dit artikel

De feiten: Tesla ziet ook een slecht tweede kwartaal

Bron: Tesla, ANP, Electrek

Elon Musk heeft de knoop doorgehakt: de langverwachte ‘betaalbare Tesla’ wordt een uitgeklede Model Y. Dat bevestigde hij vorige week tijdens een aandeelhoudersvergadering, waar hij financieel directeur Vaibhav Taneja onderbrak terwijl die nog probeerde een vraag over het nieuwe model te ontwijken.

Tesla belooft al sinds vorig jaar dat er ‘nieuwe betaalbare modellen’ in de eerste helft van 2025 zouden komen. Die periode is inmiddels voorbij. Vorige week bevestigde het bedrijf dat het ‘eerste exemplaar’ van het nieuwe model in juni van de band rolde. De verkoop start later dit jaar in de Verenigde Staten. Volgend jaar moet het betaalbare model in Europa beschikbaar zijn.

Betaalbare Tesla: een versimpelde versie

Daarmee komt een einde aan maanden van speculatie en halve ontkenningen — grotendeels afkomstig van Musk zelf. Het ooit beloofde 25.000 dollar-model is van tafel; Tesla hergebruikt bestaande lijnen voor een simpeler versie van wat er al was.

Volgens het Amerikaanse techblog Electrek werkt Tesla al een tijdje aan versimpelde versies van de Model 3 en Model Y, bedoeld voor het lagere prijssegment.

Kwartaalcijfers voor Tesla dramatisch

Intussen heeft Tesla in het tweede kwartaal opnieuw een klap gekregen. De omzet daalde met 16 procent tot omgerekend zo’n 15 miljard euro, de winst zakte even hard en kwam uit op ongeveer 1 miljard euro.

Ook de verkoop van auto’s liep terug: 384.000 stuks, 13 procent minder dan een jaar eerder. Vooral in Europa verloor Tesla marktaandeel.

De neergang komt niet uit de lucht vallen. Al maanden is er rumoer rond topman Elon Musk, die met honderden miljoenen dollars de campagne van Donald Trump steunde en als onofficieel adviseur meeschreef aan zijn begrotingsplannen. Openlijke ruzies tussen de twee volgden. Tegelijk neemt de concurrentie in het lagere prijssegment toe.

Toch spreekt Tesla in zijn toelichting op de dramatische cijfers over een ‘keerpunt’. Het bedrijf ziet zichzelf niet langer alleen als automerk, maar als technologieplatform. De lancering van zelfrijdende taxi’s in Austin, Texas — zonder bestuurder, met betalende passagiers — moet het begin markeren van een nieuwe groeifase. Ook de opening van een Tesla-hamburgerzaak in American diner-stijl past bij de nieuwe koers van het bedrijf.

Wie zegt wat over Tesla en elektrische auto’s?

Bron: ACEA, X, ANP, Reuters
  • ‘De kat is uit de zak’, zei Tesla-CEO Elon Musk tijdens een aandeelhoudersvergadering. ‘ Het nieuwe betaalbare model ‘is een Model Y’.
  • Tesla noemt het tweede kwartaal van 2025 ‘het begin van onze overgang van marktleider in elektrische voertuigen en duurzame energie naar ook een voorloper op het gebied van AI, robotica en aanverwante diensten’. Het concern verwijst onder meer naar zijn zelfrijdende taxi’s.
  • ‘Als onze retro-futuristische diner een succes wordt – en ik denk dat dat zo is – zal Tesla dit concept wereldwijd uitrollen in grote steden,
    én bij Supercharger-locaties langs langeafstandsroutes. Een eiland van goed eten, goede sfeer en entertainment, terwijl je Tesla oplaadt,’ tweet Tesla-CEO Elon Musk op X.
  • ‘Tesla Autopilot redt levens,’ schrijft Musk verder op X, verwijzend naar een door Tesla uitgebracht rapport dat zou aantonen dat er weinig ongelukken bij de auto’s gebeuren.
  • ‘We zijn nog ver verwijderd van grootschalige adoptie,’ meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA over de verkoop van elektrische auto’s in Europa. ‘Consumenten blijven duidelijk voorzichtig, en krachtiger maatregelen om de vraag te stimuleren blijven cruciaal om de transitie te versnellen.’ Het marktaandeel elektrische auto’s is in Europa ruim 15 procent.

EW’s visie: Burgers, robots en dalende verkoop – wat betekent het goedkopere model voor Tesla?

Door: Robert Smid, redacteur Automotive

De verkoopcijfers van Tesla in het tweede kwartaal van 2025 waren opnieuw weinig bemoedigend. In juni leverde de Amerikaanse fabrikant ruim 20.000 auto’s af in de EU – bijna 40 procent minder dan een jaar eerder.

Topman Elon Musk draagt daar ongewild aan bij. Zijn breed uitgemeten steun aan de Amerikaanse president Donald Trump en zijn rol als informeel beleidsadviseur zorgden voor reputatieschade, zeker op de Europese markt.

De dalende verkoop is geen incident, maar een voortzetting van een dalende lijn. En het kan nog erger worden, als concurrenten zoals BYD, Renault en Volkswagen straks marktaandeel winnen met goedkopere modellen. De cijfers per markt maken het beeld compleet.

Europese markt

Er is niet alleen slecht nieuws te melden. Ondanks alle ellende is de Tesla Model Y nog altijd het populairste elektrische model in Europa. Alle hoop is vooralsnog gevestigd op dit model.

Al zijn die goede cijfers vooral te danken aan een paar markten, zoals Noorwegen en Spanje. In andere delen van de EU de magie van Tesla tanende. In Zweden zakten de Tesla-registraties vergeleken met vorig jaar met 64 procent, in Denemarken met 62 procent.

Ook de Model Y deed het bij de Denen slecht: min 31 procent (1.155 auto’s). In Frankrijk daalde de verkoop met 10 procent, in Italië zelfs met 66 procent – terwijl de markt voor elektrische auto’s daar juist verdubbelde.

Kortom: sterke uitschieters, de Model Y blijft hoop bieden, maar het Europese beeld is allesbehalve stabiel voor Tesla.

Ook in China zijn de verkoopcijfers van de Model Y vooralsnog sterk, maar vooral daar moet Tesla vrezen voor een inhaalslag van Chinese merken.

Geen hybrides

Tesla’s eenzijdige aanbod speelt een rol: het merk biedt geen plug-in-hybrides of andere overgangsmodellen aan, terwijl juist die categorieën in Europa in de lift zitten.

In juni werden er bijna 42 procent meer plug-in-hybrides verkocht in Europa. Van volledig elektrische auto’s bleef de groei steken op 7,8 procent. Volgens brancheorganisatie ACEA is dat een teken dat Europese overheden meer moeten doen om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Maar daar heeft Tesla nu niks aan.

Hamburgers, milkshakes en robots: een Tesla-drive-thru

Er komt vanuit Tesla vooralsnog geen drastische koerswijziging. Wel een American diner. In Los Angeles opende het bedrijf deze zomer de eerste ‘Tesla Diner’: een jaren-vijftig-achtig wegrestaurant, compleet met laadpalen en drive-in-bioscoop.

‘Dit is precies hoe ik me de toekomst had voorgesteld. Mijn Tesla opladen, een burger en drankje halen, en een film kijken – allemaal op één futuristische plek, omringd door de producten en mensen waar ik van houd,’ staat in een X-bericht van een Tesla-fan, dat CEO Musk trots retweette. 

Musk deelt verdacht veel positieve berichten in de uren na de publicatie van Tesla’s kwartaalcijfers over robots, zelfrijdende auto’s en het volgens hem lage aantal verkeersslachtoffers van Tesla Autopilot, de software die het autonoom rijden van Tesla’s mogelijk moet maken.

Maar op de markt voor autonoom rijden, staat de concurrentie niet stil. Concurrent Waymo, een dochterbedrijf van Google, werkt gestaag door aan zijn technologische koppositie in diezelfde markt.

Waar blijft de nieuwe innovatie van Tesla?

De big fat hamburger-Tesla-dream klinkt als een droom — en misschien is dat het ook. Of het is een bliksemafleider. Een trucje dat Musk heeft afgekeken van zijn oude partner-in-crime: Trump.

Maar terwijl Musk op X filmpjes deelt van zijn wegrestaurant met robotarmen en zelfrijdende taxi’s in Austin, is het nog altijd wachten op de innovatie waarmee Tesla groot werd: een betaalbare elektrische auto.

Zonder nieuwe modellen wordt het lastig bijbenen

Tesla heeft sinds 2020 geen nieuw model voor de massamarkt meer uitgebracht. Dat terwijl traditionele fabrikanten vaart maken met betaalbare elektrische auto’s en Chinese spelers als BYD snel terrein winnen.

‘Een modelupdate is de klassieke verlengingsstrategie voor een product – bedoeld om de levenscyclus op te rekken en op korte termijn een opleving te veroorzaken,’ zegt automotive-analist Matthias Schmidt van Schmidt Automotive Research tegen Reuters.

Aan EW legde Schmidt eerder uitgebreid uit hoe Chinese automakers de Europese markt willen overnemen.

De goedkopere Tesla kan niet gauw genoeg komen

Tesla’s eerder aangekondigde Model 2 – onderdeel van de zogeheten Operation Redwood – is duidelijk stilletjes geschrapt. Musk wil nu teren op het succes van de Model Y door deze goedkoper aan te bieden.

Een performance-versie van de Model Y was al in aantocht en moet de verkopen een extra impuls geven. Nu komt daar in het vierde kwartaal ook een betaalbare versie bij.

Een belangrijke reden is het aflopen van de belastingvoordelen in de Verenigde Staten: die verdwijnen op 30 september. Een van de redenen dat Elon Musk eerder botste met Donald Trump, is dat Trump die belastingvoordelen juist wilde afschaffen — terwijl Musk er economisch baat bij heeft.

Tesla Model Y: bittere teleurstelling

Tesla wil logischerwijs nog snel zoveel mogelijk auto’s uit de bestaande vloot verkopen. Een goedkopere Model Y, met minder toeters en bellen, moet de klant over de streep trekken. Het hergebruik van de Model Y voor het goedkopere segment voelt als een bittere teleurstelling.

Er was immers veel spanning opgebouwd rond een écht nieuw model. Maar vanuit Tesla’s perspectief is het een logische keuze — gezien de populariteit van de Model Y.

Concurrentie zit niet stil

Intussen komen Chinese modellen massaal op de markt en weten Europese merken hun instapmodellen, zij het met moeite, wel te lanceren.

Tesla’s inzet op een goedkopere Model Y is geen geniale vondst, maar pure noodzaak. Misschien kan Tesla met deze zet weglopende klanten in zwakkere markten alsnog overtuigen om voor het merk te kiezen. Toch blijft de vraag of het bedrijf al onherstelbare reputatieschade heeft opgelopen door Musks eerdere gedrag.

Het bedrijf kan zich geen stilstand veroorloven: het moet blijven innoveren. Of een goedkopere Model Y, een hamburgerzaak of robot voldoende is tegen de moordende concurrentie, valt te bezien.

Tesla teert intussen op oude glorie, terwijl het de hete adem van de concurrentie voelt — die wél gewone auto’s voor gewone mensen tegen een gewone prijs verkoopt.

Verdere verdieping: Tesla opent McDonald's-achtig restaurant

Tesla-CEO Elon Musk opent deze zomer ook een gloednieuw McDonald’s-achtig restaurant in Los Angeles: Tesla’s Diner.

De ‘Diner & Drive’ komt compleet met robots, een enorme buitenbioscoop en Tesla-burgers van zo’n 13,50 dollar, verpakt in een doosje dat doet denken aan de vooralsnog tegenvallend verkopende Cybertruck.

Musk zegt op X dat hij vestigingen over de hele wereld wil.

Lees de menukaart hier

Verder lezen: Meer over Tesla en Elon Musk