Politiek Den Haag is hardhorend voor kritiek dat het geen oog heeft voor de noden van het bedrijfsleven. Dat nu ook baggeraar Boskalis – bekend van het vlottrekken van containerschip Ever Given in het Suezkanaal – zijn hoofdkantoor naar het buitenland dreigt te verplaatsen, zou kabinet en parlement wakker moeten schudden, schrijft Arendo Joustra.
Het is al jaren hommeles tussen politici en ambtenaren in Den Haag en het bedrijfsleven, klein en groot. Het bedrijfsleven verwijt Den Haag geen oog te hebben voor het investeringsklimaat, te veel regels op elkaar te stapelen, onbetrouwbaar te zijn in het maken van afspraken, en niet ontvankelijk te zijn voor kritiek.
Lees het interview met Boskalis-CEO Peter Berdowski: ‘Maar weinig mensen weten hoe fragiel zo’n schip echt is’
Vanwege de opstelling van Den Haag verplaatsten eerder al wereldspelers als Shell, Unilever en DSM hun hoofdkantoren naar het buitenland. In een interview met het FD laat de CEO van een andere grootmacht in het bedrijfsleven, Boskalis, doorschemeren eveneens naar het buitenland te willen verhuizen. Zeker als Den Haag een vage internationale zorgplicht gaat opleggen aan bedrijven.
In Den Haag wordt de industrie met de nek aangekeken
‘Als ik naar Den Haag bel, ben ik nergens welkom,’ zegt CEO Peter Berdowski. ‘In Den Haag wordt de industrie, maar zeker het grootbedrijf, met de nek aangekeken. De luiken in Den Haag gaan overal dicht als een bedrijf als Boskalis zich meldt met reële zorgen.’
Eerder liet Jacco Vonhof, voorman van het midden- en kleinbedrijf, zich in soortgelijke bewoordingen uit in zijn EW Economie-lezing die hij in 2021 hield. Ook scheepsbouwer Thecla Bodewes hekelde in haar KIVI Technologielezing, die ze afgelopen september hield, de laksheid van politiek Den Haag.
Wilt u de EW Economie-lezing De visie van een glazenwasser van Jacco Vonhof in boekvorm bestellen? Dat kan via onze webshop
Vaak hoor je dat die hoofdkantoren maar voor weinig werkgelegenheid zorgen en niet zo belangrijk zijn. Berdowski: ‘Neem maar van mij aan dat als jij in Saudi-Arabië met een handelsmissie komt en Shell komt mee, dat die van een iets andere orde is dan wanneer je met een missie komt en de groenteboer om de hoek komt mee. Het is heel belangrijk voor je internationale aanzien en netwerk als land, dat je prestigieuze bedrijven als Shell, Unilever en DSM hebt. Dat helpt deuren te openen, waar ook het midden- en kleinbedrijf van profiteert.’
Het is elke keer weer een loterij hoe de rechter oordeelt
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen