De bonusrel rond oud-Philips-topman Frans van Houten toont dat de maatschappelijke antenne in de top van het bedrijfsleven nog te vaak ontbreekt. Dat is gevaarlijk, nu diezelfde maatschappij moet worden overtuigd van de noodzaak om het vestigingsklimaat te verbeteren, schrijft Joris Heijn.
Al sinds de start van het vorige kabinet-Rutte III en het fiasco van de toch niet afgeschafte dividendbelasting, zitten bedrijven in het verdomhoekje. Eerst de grote multinationals, maar ook het midden- en kleinbedrijf wordt steeds vaker meegezogen. Sinds 2015 zijn al ruim 20 fiscale regelingen versoberd, die bedrijven 6,5 miljard euro per jaar kosten. En elk jaar is de vraag: welke belasting gaat volgend jaar omhoog?
Vestigingsklimaat moet snel beter
Er is alle haast geboden om die trend te keren. Unilever, Shell en DSM zijn al ‘vertrokken’. En de aanwas van snelgroeiende Amerikaanse bedrijven die in Nederland hun Europese hoofdkantoor plaatsen, droogt in schrikbarend tempo op. De toekomstige welvaart staat daarmee op het spel, zoals – toen nog – Philips-topman Frans van Houten in 2020 in zijn EW Economielezing goed onder woorden bracht.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen