Het kabinet moet aan de bak om uitleg te geven over de 37,5 miljard euro aan fossiele subsidies, schrijft Jeroen van Wensen.
Onderzoeksbureau SOMO en Milieudefensie leverden begin september een knap rapport af over de 31 belastingkortingen en -vrijstellingen voor de grootverbruikers van gas, olie en afgeleide brandstoffen. De afgelopen drie jaar ging het jaarlijks om gemiddeld zo’n 37,5 miljard euro aan fiscale voordelen, bestemd voor onder meer het goederenvervoer, de luchtvaart, staalfabrikant Tata en kunstmestproducent Yara.
Verschil tussen regulier en specifiek tarief
Het enorme bedrag – handig bestempeld als ‘fossiele subsidies’ – werd bevestigd door demissionair energieminister Rob Jetten (D66). Logisch, want SOMO en Milieudefensie hanteren internationaal aanvaarde fiscale definities voor het berekenen van de belastingvoordelen: reken het verschil uit tussen het standaardtarief voor een belasting en het werkelijke tarief dat een burger of bedrijf in zo’n geval betaalt.
Op X, voorheen Twitter, legt EW-redacteur Joris Heijn uit waarom fossiele subsidies weinig zeggen over klimaatbeleid. De tekst van het artikel loopt door onder de afbeelding.
Het probleem van de 'fossiele subsidie'-discussie? Die heeft helemaal níks met het klimaat te maken🤯. Een 🧵👇 #fossielesubsidie #A12blokkade 1/13 pic.twitter.com/dGFkonnp96
— Joris Heijn (@JorisHeijn) September 6, 2023
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Om een voorbeeld te noemen: luchtvaartmaatschappijen hoeven geen btw te rekenen over vliegtickets. Zou het reguliere tarief van 21 procent wel van toepassing zijn, dan had de overheid vorig jaar 1,2 miljard euro extra aan btw opgehaald. SOMO en Milieudefensie houden bij de berekening van dit bedrag rekening met de mitsen en maren, zoals dat zakelijke reizigers de btw verrekenen.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen