Kernenergie is volgens critici erg duur. Maar het is ook heel stabiel en betrouwbaar. Helemaal geen energie hebben, dát is pas kostbaar, schrijft Hella Hueck.
Het managementboek lag vijftien jaar geleden op tafel in alle bestuurskamers van grote bedrijven: What Would Google Do? De Amerikaanse blogger Jeff Jarvis riep bedrijven op net zo te denken als het uitermate succesvolle techbedrijf. Gelukkig liet The New York Times de hype links liggen, anders had de krant vast niet meer bestaan. Jarvis vond een betaalmuur ‘foolish’, alles moest gratis worden. En dat restaurant in New York met z’n ‘opensource-menu’, waarbij klanten zelf konden zeggen wat er moest worden gekookt, stopte al snel weer. Niet te doen natuurlijk.
Dat neemt niet weg dat Google nog altijd onconventionele stappen durft te zetten om zijn doelen te halen. Dus opgelet als Google, dat zich toch graag profileert als progressief en duurzaam, aankondigt op kernenergie in te zetten. Wat is de achtergrond? Google heeft de Amerikaanse start-up Kairos Power de opdracht gegeven kleine kerncentrales (SMR’s) te bouwen bij zijn datacentra. De eerste moet in 2030 draaien. Heel Big Tech maakt zo’n omslag. In Pennsylvania gebruikt een datacentrum van Amazon kernstroom. De centrale Three Mile Island, in 1979 toneel van een groot kernongeluk, gaat weer open om Microsoft stroom te leveren.
Maar kerncentrales bouwen is toch onbetaalbaar, volgens de groene kaste? Helemaal geen energie hebben, dát is pas kostbaar. Het energienetwerk in de Verenigde Staten is zo gammel dat het regelmatig uitvalt. Tegelijkertijd groeit de vraag naar elektriciteit, aangejaagd door de energievreter die kunstmatige intelligentie heet. Het is dan beter als een bedrijf het heft in eigen handen neemt.
Met een jaarwinst van zo’n 70 miljard euro van moeder Alphabet is er investeringsruimte genoeg. Het is niet ondenkbaar dat Big Tech kernenergie in Amerika een boost geeft. Zoals Elon Musk met Space X de ruimtevaart heeft opgeschud. Bij energie draait het er allang niet meer alleen om dat ze CO2-neutraal is. Beschikbaarheid en betrouwbaarheid zijn minstens zo belangrijk. Google heeft dat door.