Een kras op de deur, een meegepakt paaltje of een scheur in de leren achterbank. Autoschade betekent gedoe en is een vervelende kostenpost. Daarom hebben Derk Roodhuyzen (27) en Mark van Laar (24) Fixico opgezet, een gratis app die autogebruikers koppelt aan garages.
‘Het juiste schadeherstelbedrijf vinden, is lastig,’ zegt Roodhuyzen, die op het idee kwam. ‘Toen ik zestien was, had ik een scooter waar ik altijd aan sleutelde, maar al snel merkte ik dat er een groot verschil was in prijzen tussen garages. Toen ik later een auto kreeg: hetzelfde verhaal.’ Roodhuyzen stuitte op een concept met een app in Amerika en kwam erachter dat het in Nederland nog niet bestond. Hij werkte het uit, schreef een businessplan, betrok Van Laar erbij en samen regelden ze financiering.
Simpel
Het idee is simpel: de autogebruiker maakt drie foto’s van de schade en uploadt die vervolgens via de app. Binnen 24 uur ontvangt hij minimaal drie offertes van erkende, aangesloten schade herstellers. Op basis daarvan kan de gebruiker een keuze maken en via Fixico een afspraak regelen. ‘De app neemt aan beide kanten veel werk weg,’ zegt Roodhuyzen, ‘Doordat wij de foto’s eerst checken, krijgt de garagist kwalitatieve opdrachten. Hetzelfde geldt voor de offertes: wij zorgen dat ze begrijpelijk zijn voor de klant en maken, indien gewenst, ook een afspraak.’ Bovendien krijgt de gebruiker niet alleen inzicht in de laagste prijs, maar wordt ook gekeken naar kwaliteit en service.
Vooralsnog werkt Fixico alleen in Amsterdam, Haarlem en de Gooi en Vechtstreek. Eind november gaat de app landelijk.