Dagelijks bloggen over make-up, kleren of technologie. Steeds meer jongeren verdienen op die manier hun geld. Bedrijven gaan maar al te graag met ze in zee.
‘Bloggers hebben autoriteit. Hun volgers hechten veel waarde aan hun mening,’ vindt het bedrijfsleven.
Trend
Zeker tweeduizend Nederlanders verdienen een goede boterham door te bloggen. Dit inkomen is voornamelijk afkomstig uit de reclamebranche; veel bloggers worden door bedrijven benaderd voor reclamecampagnes. Een trend die een jaar of vijf geleden uit de Verenigde Staten is komen overwaaien.
Ook Annemerel de Jongh van Annemerel.com, Vera Camilla Lucker van veracamilla.nl en Rutger Houweling van want.nl hebben van bloggen hun beroep gemaakt. De één schrijft over tech, de ander over beauty of, zoals Annemerel, over hardlopen en kleren. Wat tien jaar geleden als hobby begon, is inmiddels een serieuze bezigheid, vertelt Annemerel (25). ‘Ik schrijf elke week veertien posts en werk gemiddeld zo’n vijftig uur aan mijn blog.’
Wat ze daar exact mee verdient, vindt ze moeilijk te zeggen: ‘De ene maand is dat 250 euro, de andere maand meer dan 1.000 euro.’
Stijging
Niet voor niets is het aantal bloggers de afgelopen jaren dan ook explosief gestegen. Dat merkt ook Tessa Smits (32) van bemiddelingsbureau Adfactor, dat tegen een percentage van de inkomsten advertenties voor de blogs regelt. ‘Toen we in 2005 begonnen, waren er nog maar een paar. Nu is 80 procent van de sites waarvoor wij reclame verzorgen van bloggers.’
Juist sprak met de jonge bloggers Annemerel, Vera Camilla en Rutger. Lees het uitgebreide artikel over de populariteit van jonge bloggers in de Elsevier Juist van deze maand. Inclusief tips om je eigen blog te beginnen!