Grote bedrijven in het Verenigd Koninkrijk slaan de handen ineen om ‘onnodig plastic’ terug te dringen. Het UK Plastics Pact is een samenwerking tussen 42 bedrijven die 80 procent van het plastic verpakkingsmateriaal produceren dat via supermarkten wordt verspreid. Nederland kent nog niet zo’n rigoureuze aanpak. Dat doet de vraag rijzen: wat te doen tegen plastic?
Supermarkten als Lidl en grote voedselproducenten als Unilever, Procter & Gamble en Coca-Cola doen mee met het pact, dat ervoor moet zorgen dat binnen zeven jaar geen ‘onnodig’ plastic meer circuleert. Het plastic dat noodzakelijk blijft, moet worden hergebruikt, zo luidt de afspraak. Ook moet 30 procent van alle verpakkingen uit hergebruikt materiaal bestaan.
Op het World Economic Forum, een jaarlijkse bijeenkomst van de CEO’s van de grootste bedrijven ter wereld in de Zwitserse stad Davos, kondigden multinationals, waaronder Unilever en Coca-Cola, in januari al aan de ‘groeiende berg’ plastic afval te gaan terugbrengen. Ze beloven dat voor 2025 al hun verpakkingen recyclebaar zijn. Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, trekt ook ten strijde tegen plastic, al geeft hij bedrijven iets meer tijd: vóór 2030 moet al het plastic in Europa herbruikbaar zijn, is het streven van Brussel.
Lees het coververhaal van Elsevier Weekblad van 28 april: Wat te doen met 477.000.000 kilo plastic?
Rietjes verboden in Londen
Van alle Europese landen zijn de Britten het meest enthousiast aan de slag gegaan. Zo worden plastic rietjes binnenkort verboden in de hoofdstad Londen, kondigde premier Theresa May vorige week aan: ‘Samen kunnen we een echte verandering teweegbrengen, zodat toekomstige generaties kunnen genieten van een gezondere natuurlijke omgeving.’ De Britse overheid meent dat in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks 8,5 miljard plastic rietjes worden weggegooid.
In Nederland nog geen groot pact om plastic te lijf te gaan
In Nederland zijn zulke concrete plannen nog niet gemaakt, al werken grote bedrijven naar eigen zeggen wel actief aan een forse afname van de hoeveelheid plastic in de openbare ruimte. ‘Wij willen als bedrijf al onze verpakkingen terug,’ zegt een woordvoerder van Coca-Cola Nederland tegen Elsevier Weekblad. ‘In onze duurzaamheidsaanpak is ook vastgelegd dat vóór 2025 50 procent van onze verpakkingen uit gerecycled materiaal moet bestaan.’
‘Geen enkele verpakking hoort op straat of in het water,’ vervolgt zij. Daarom werkt Coca-Cola in Nederland samen met andere bedrijven uit de ‘verpakkingsindustrie’, al is een groot pact met bedrijven zoals in het Verenigd Koninkrijk vooralsnog niet aan de orde. Het frisdrankbedrijf geeft ook aan dat het volledig uitbannen van plastic niet haalbaar is: ‘Een verpakking is natuurlijk in eerste instantie bedoeld om het product te beschermen en in goede orde bij de consument te krijgen.’
Unilever: vóór 2025 alle plastic recyclebaar, herbruikbaar of ‘composteerbaar’
Unilever, waarvan het hoofdkantoor naar Nederland verhuist, wil vóór 2025 zelfs alle plastic verpakkingen recyclebaar, herbruikbaar – waarbij de verpakking geheel intact blijft – of ‘composteerbaar’ (biologisch afbreekbaar) maken. Dit jaar heeft Unilever een oproep gedaan aan bedrijven in de verpakkingsindustrie, zegt een voorlichter. ‘We willen dat bedrijven zich bij dat streven aansluiten, en een gedeelde definitie vaststellen, zodat de hele industrie het eens is over welk plastic te gebruiken.’
Hoewel het Plastics Pact nu nog een Britse aangelegenheid is, denkt Unilever Nederland dat het niet lang gaat duren voordat zo’n samenwerking ook hier van de grond komt: ‘Dan nemen wij daar graag het voortouw in.’
Wat te doen met 477 miljoen kilo plastic?
Het bedrijfsleven speelt een belangrijke rol bij de productie en verspreiding van zwerfafval, maar alle Nederlanders kunnen via afvalscheiding een bijdrage leveren aan recycling. Heeft dat zin? En waarom is plastic een probleem?
Rob Ramaker geeft in het coververhaal van deze week antwoord op deze vragen. Lees hier wat Nederland kan doen met de 477 miljoen kilo plastic die we elk jaar met z’n allen produceren. Hoe zorgen we ervoor dat er minder plastic in de oceanen belandt en er minder troep over de straten slingert?
Nederlander van het Jaar 2017 Boyan Slat zag een probleem – miljoenen tonnen plastic in zee – en besloot er iets aan te doen. Op zijn eigen manier, met een heilig geloof in techniek en vooruitgang. Lees hier het uitgebreide profiel dat Elsevier Weekblad maakte van Boyan Slat >>