Twee Boeings 737 MAX crashten. Schuld van de vliegtuigbouwer of vertrouwen jonge piloten te veel op systemen, terwijl ze het echte vliegen verleren?
Lees ook het opiniestuk van Eric Vrijsen over de problemen met de Boeing 737 MAX: Een Boeing is geen Stint, mevrouw de minister
Het neerstorten van de Ethiopische Boeing 737 MAX bij Addis Abeba op 10 maart kostte alle 157 inzittenden het leven en knaagt aan het vertrouwen in de Amerikaanse vliegtuigfabrikant. Is dit terecht? Binnen vijf maanden was het de tweede Boeing 737 MAX die neerstortte. Verontrustend, omdat er nog geen 400 toestellen van dit nieuwe type zijn afgeleverd en in beide gevallen defecte sensoren ten onrechte het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) activeerden. Dit is een systeem dat het vliegtuig tegen ‘overtrekken’ moet beschermen.
Toch blijkt uit de voorlopige onderzoeksgegevens ook dat de 29-jarige Ethiopische gezagvoerder en zijn 25-jarige copiloot overbluft waren.
Luister ook naar de podcast:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het MCAS reageerde op foute data
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen