Wat deden lockdowns met de mentale gezondheid van de jeugd? ‘Het is de fase waarin je als tiener je identiteit neerzet.’
Een paar keer tijdens de coronapandemie zag het kabinet geen andere mogelijkheid dan scholen te sluiten om verspreiding van het virus tegen te gaan, maar steeds bleven daarbij ernstige twijfels over de vraag of je daarmee niet meer schade aanricht dan voorkomt. Die scha- de zou zich uiten in leerachterstanden en achteruitgang van mentaal welbevinden.
Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.
Naar dat laatste doet onder anderen Tinca Polderman (52) onderzoek. Polderman is universitair hoofddocent kinder- en jeugdpsychiatrie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en mede-projectleider van het onderzoeksconsortium ‘Mentale gezondheid van kinderen en jongeren ten tijde van de COVID-19 pandemie’. Het onderzoek, dat al vrij snel na de uitbraak van de pandemie werd gestart, probeert in kaart te brengen wat de effecten zijn geweest van de pandemie en maatregelen als schoolsluiting en het stilvallen van sport- en muziekactiviteiten.
Kinderen zijn gedurende hele pandemie gevolgd
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen