Hoe cruciaal knooppunt Noord-Nederland feest voor auto’s én stadjers moet worden.
Elders in Nederland leeft soms het idee dat het in Groningen alleen maar gaat over aardbevingen en ‘schade-afwikkeling’. Maar stadjers, forenzen en anderen die met de auto naar Groningen willen, weten dat er nóg een hoofdpijndossier is.
Sinds 2017 wordt er gewerkt aan het belangrijkste knooppunt van snelwegen in Noord-Nederland. Net onder de binnenstad sluit de A28 uit het zuiden (Utrecht, Zwolle, Assen) aan op de A7, de verbinding tussen Amsterdam en Noord-Duitsland. Decennialang stuitte autoverkeer hier op het Julianaplein, een ouderwets kruispunt met verkeerslichten. Het liep er steeds vaker vast.
De foto’s en tekeningen op deze pagina’s tonen hoe de problemen moeten worden opgelost. Tunnelbakken moeten voor doorstroming zorgen. Tegelijk wordt de in tweeën gesneden stad weer ‘geheeld’: op de Zuidelijke Ringweg komt deels een nieuw park, het Zuiderplantsoen, als tegenhanger van het befaamde Noorderplantsoen.
Oude situatie (links): ringweg deelt de stad in tweeën. Rechts een impressie van toekomstige situatie: nieuw park boven de Zuidelijke Ringweg
Zoals dat gaat met omvangrijke overheidsprojecten, ging het bouwen niet zoals vooraf werd geschetst. TVNoord houdt de tegenslagen nauwgezet bij: bomenkap werd aangevochten door Vleermuiswerkgroep Groningen, grond onder de tunnelbakken ging schuiven, nieuw asfalt begon te smelten, er was personeelstekort en betrokken partijen kregen ruzie. Gevolg: de aanleg duurde jaren langer en werd honderden miljoenen euro’s duurder.
Tot de voltooiing volgend jaar staat ‘Groningen’ nog in het dagelijkse file-overzicht, want het verkeer moet intussen gewoon door.
Zuidelijke Ringweg in cijfers
Projectplan gepresenteerd 2010
Totale lengte 12 kilometer
Eerste aanbesteding 2014
Plan goedgekeurd 2016
Werkzaamheden beginnen 2017
Geplande opleverdatum 2021
Verwachte voltooiing Eind 2024
Oorspronkelijk geschatte kosten 388 miljoen euro
(Voorlopige) werkelijke kosten 642 miljoen euro