Psychologen onderzochten hoe persoonlijkheidstypes op Facebook zijn te onderscheiden.
Facebook vormt al jaren een rijke bron van studiemateriaal voor sociaal wetenschappers. Jaarlijks komen duizenden psychologische studies uit die gebruikmaken van de informatie van het sociale netwerk. Het Amerikaanse bedrijf heeft er zelfs een eigen afdeling voor, Facebook Data Sciences.
Een van de interessantere onderzoeken van de laatste tijd kwam van de Brunel University in Engeland, naar de beweegredenen waarom mensen berichten op hun persoonlijke pagina zetten. De onderzoekers koppelden de berichten aan persoonlijkheidskenmerken. Het resultaat laat zich lezen als een aardig gidsje: hoe persoonlijkheidstypen onder Facebookvrienden te spotten.
Inschikkelijk
De onderzoekers concludeerden onder meer dat mensen met weinig zelfvertrouwen meer statusupdates op Facebook zetten waarin hun geliefde wordt genoemd. Consciëntieuze mensen – die zorgvuldig en georganiseerd zijn – plaatsen meer foto’s van hun kinderen op het sociale netwerk.
Inschikkelijke mensen zijn op Facebook te herkennen doordat ze minder updates over zichzelf op het sociale netwerk zetten. Narcisten doen dat juist vaker dan anderen, vooral als het om sport gaat.
Narcisten
Daarbij moet worden aangetekend dat bijna iedereen op Facebook zichzelf op flatteuze wijze presenteert. Wat kan helpen om de echte narcisten eruit te halen: volgens de Britse onderzoekers krijgen narcisten meer vind-ik-leuks dan andere mensen.
Volgens onderzoek van de University of Kansas kunnen mensen zich een goed beeld vormen van hun vrienden op het sociale netwerk áls ze al hun berichten zien. Helaas maakt de wijze waarop Facebook het nieuwsoverzicht samenstelt dat lastig.
Het sociale netwerk kent meer gewicht toe aan berichten die veel vind-ik-leuks krijgen, wat het beeld vertekent. In elk geval krijgen narcisten de overhand in nieuwsoverzichten.
Elsevier nummer 24, 13 juni 2015