Na kamerverhuur (Airbnb) en de taxiwereld (Uber) storten internetbedrijven zich nu ook op het restaurantwezen.
Lekker eten, Frankrijk staat erom bekend. Misschien is dat de reden dat websites waarop particulieren (tegen een vergoeding) toeristen en anderen uitnodigen om bij hen thuis te komen eten, juist in Frankrijk aan een flinke opmars bezig zijn.
Via sites als het in 2011 opgerichte voulezvousdiner.com en vizeat.com (2014) bieden thuiskoks maaltijden aan voor bedragen die variëren van 10 euro voor een pasta of een high tea tot 200 euro voor een vijfgangendiner.
Internetbedrijven pakken hiermee na kamerverhuur (Airbnb) en de taxiwereld (Uber) nu ook het restaurantwezen aan. Airbnb en Uber roepen weerstand op in alle landen waar ze actief zijn: taxibedrijven en hoteliers klagen over oneerlijke concurrentie door particulieren. In Frankrijk protesteren restaurant-eigenaren nu ook. De thuiskoks hoeven zich niet te houden aan strenge hygiëneregels, om wat te noemen.
Gelijk speelveld
De restaurateurs riepen deze maand de Franse minister van Handel Martine Pinville op om thuiskoks aan dezelfde regels te onderwerpen als professionele restaurants. Zij willen een gelijk speelveld. De eetsites verdedigen zich door te zeggen dat het vooral gaat om hobbykoks die nauwelijks winst maken en dat ze daarom geen serieuze concurrenten van restaurants zijn.
Nu misschien nog niet: het concept is klein. In Frankrijk gaat het om enkele honderden koks. In Nederland biedt via VoulezVousDiner alleen ene Petra uit Amsterdam zich aan, VizEat telt dertien Nederlandse adressen. Maar het kan snel gaan, zo tonen Airbnb en Uber aan.
Elsevier nummer 39, 26 september 2015