Als de VVD de aandacht had moeten kopen, die de ‘pleur op’-uitspraak van premier Mark Rutte in de vorm van advertenties opleverde, zou dat de partij ettelijke miljoenen euro’s hebben gekost. Nu deed de gratis publiciteit al het werk.
Dat blijkt uit onderzoek van weekblad Elsevier.
Rutte haalde begin september in tv-programma Zomergasten uit naar Turkse Nederlanders die na de mislukte staatsgreep in Turkije de straat opgingen en een NOS-team lastigvielen. ‘Pleur op,’ zei de premier.
Rutte’s uitlatingen leidden tot publiciteit
Die uitlating wekte kritiek in de Tweede Kamer en daarbuiten, en leidde tot veel publiciteit. Op verzoek van Elsevier heeft de Media Info Groep die publiciteit geanalyseerd en de ‘mediawaarde’ ervan berekend.
Alle aandacht vertegenwoordigt de volgende waarde:
Gedrukte media: € 921.383 (1.529 artikelen).
Online: € 4.518.832 (1.556 artikelen).
Radio en televisie € 261.941 (op basis van 105 items).
In deze laatste categorie is de aandacht op het kanaal NPO Politiek niet meegenomen. Hierop werden de Algemene Politieke Beschouwingen uitgezonden. In dit Kamerdebat ging het urenlang over ‘pleur op’. Maar de mediawaarde van deze uren is niet te berekenen: NPO Politiek is een advertentievrij kanaal.