Het is goed dat de NPO inspeelt op ‘het nieuwe kijken’, maar dat betekent niet dat de publieke omroep zomaar alles kan doen en ondernemen, vindt staatssecretaris Sander Dekker (VVD) van Media. Daarom komt er een betere goedkeuringsprocedure voor nieuwe ‘aanbodkanalen’ bij de publieke omroep.
Het gaat om platforms zoals nieuwe zenders, websites en radiokanalen. Er moet daarbij goed worden gekeken naar de gevolgen daarvan voor bijvoorbeeld kranten, schrijft Dekker donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Gevolgen voor andere partijen in de markt in kaart brengen
Hij wil daarmee de oneerlijke concurrentiepositie van de publieke omroep aanpakken. ‘Het kan niet zo zijn dat de NPO met belastinggeld aanbod maakt waardoor andere mediapartijen het loodje leggen,’ aldus Dekker.
Volgens Elsevier
Arendo Joustra: ‘Onzin dat de publieke omroep voor ‘binding’ zorgt’
Het orgaan dat daarop moet toezien is de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM moet voortaan in kaart brengen wat voor gevolgen een nieuw aanbodkanaal van de publieke omroep heeft voor andere partijen in de markt, waaronder kranten en nieuwssites.
Ergernis over concurrentievervalsing
Bij de goedkeuringsprocedure van nieuwe diensten van de publieke omroep gaat het om het evenwicht tussen de publieke waarde van een nieuwe zender en eventuele marktverstoring, vindt Dekker. De ACM inventariseert dat dus, waarna de minister besluit of de NPO toestemming krijgt voor het nieuwe aanbodkanaal.
De nieuwe aanpak is tot stand gekomen na discussie met de NPO, en vertegenwoordigers van de dagbladpers en commerciële omroepen. Dekker geeft daarmee toe aan een oproep van hoofdredacties van verschillende Nederlandse mediabedrijven: zij schreven Dekker vorig jaar een brandbrief, waarin zij hun ergernis uitten over de concurrentievervalsing door de NPO. Dekker werd daarin opgeroepen om de ACM in te schakelen om te laten toetsen of inderdaad sprake is van oneerlijke concurrentie en marktverstoring, zodat kan worden ingegrepen.
Wilt u op de hoogte blijven van de laatste berichten en opinies op de nieuwssite van Elsevier? Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrieven >