Beatrix Ruf, de Duitse directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, runt naast haar baan als museumdirecteur een bureau voor kunstadvies. Met dat bureau adviseert ze verzamelaars die overeenkomsten aangaan met het Stedelijk Museum.
Dat meldt NRC. Een aantal private kunstbezitters geeft hun kunst regelmatig in bruikleen aan het Stedelijk Museum. Opmerkelijk is dat Ruf, als ze de eigenaar van een kunstwerk voorziet van advies, niet alleen optreedt als bemiddelaar, maar ook als belanghebbende. Met haar bv Currentmatters, waarvoor ze kunstadvies gaf, boekte ze in 2015 een winst van 437.306 euro, blijkt uit het jaarverslag bij de Kamer van Koophandel.
Ruf liet bv onvermeld
Saillant detail is dat Ruf, toen ze bij het Stedelijk Museum werd aangesteld, onvermeld liet dat ze eigenaar was van de bv die aan kunstadviezen doet. Dit was ook niet opgenomen in het jaarverslag van het museum. Ferdinand Grapperhaus, sinds deze maand voorzitter van de raad van toezicht, gaat de afspraken die Ruf heeft gemaakt over mogelijke overlap tussen werkzaamheden voor het Stedelijk Museum en nevenwerkzaamheden onderzoeken.
Grapperhaus zegt tegen NRC dat hij ‘de wijze waarop aan de afspraken uitvoering is gegeven, de komende weken zorgvuldig wil toetsen’.
Met de voormalige voorzitter van de raad van toezicht, Alexander Ribbink, sprak Ruf af dat ze haar nevenactiviteiten mocht blijven uitoefenen, zolang die niet zouden conflicteren met haar baan als directeur van het Stedelijk Museum.
D66-raadslid Marcel van den Heuvel hekelt het gebrek aan transparantie van het Stedelijk Museum naar buiten toe. ‘Het Stedelijk Museum is voor een belangrijk deel afhankelijk van de subsidies van de gemeente Amsterdam. Het is een vooraanstaand museum, dat wereldwijd prestige geniet. Daarom mag de integriteit van de directie niet ter discussie staan.’
Ruf manifesteerde zich eerder dit jaar in het maatschappelijk debat met een pleidooi voor migratie. ‘De hedendaagse kunstenaars waarmee we werken, hebben allemaal fluïde nationaliteiten en identiteiten. En de ervaring om veelvuldig te moeten migreren,’ zei ze in een interview met de Volkskrant.
Stedelijk betaalde voor schenking
Migratie-exposities: Stedelijk Museum dringt politieke visie op
NRC onthulde afgelopen weekeinde dat het Stedelijk Museum een bedrag van 1,5 miljoen euro betaalde voor ‘een schenking van zeshonderd kunstwerken’ van de verzamelaar Thomas Borgmann. Dit gebeurde zonder verantwoording. Het Stedelijk Museum verzweeg dat er bij de schenking een tegenprestatie van het museum werd verlangd: namelijk een bedrag van 1,5 miljoen euro. Het aankoopbedrag stond ook niet vermeld in het jaarverslag.
De gemeente Amsterdam geeft elk jaar een subsidie van 12 miljoen euro aan het Stedelijk Museum. Van den Heuvel: ‘Tot voor kort was het complete jaarverslag niet te vinden op internet, alleen een samenvatting. Daarom is mijn mantra: Transparantie, transparantie, transparantie.’