Het kabinet wil gemeenten de mogelijkheid geven om elektrische auto’s met korting of gratis te laten parkeren. Goede zet of parkeerdiscriminatie?
Als het aan staatssecretaris van Infrastuctuur Stientje van Veldhoven (D66) ligt, mogen gemeenten vanaf 2021 beslissen of en hoeveel parkeerkorting ze geven aan eigenaren van elektrische auto’s. Volgens Van Veldhoven moet de maatregel meer mensen over de streep trekken om een elektrische auto te kopen.
Meer over dit onderwerp: ‘Zonder subsidie reed ik nu niet elektrisch’
Vanuit de Tweede Kamer klinkt kritiek. ‘Dit zet de deur open om alle Nederlanders met hun normale benzineauto op te zadelen met walgelijke parkeertarieven,’ zegt PVV-Kamerlid Roy van Aalst in De Telegraaf.
‘In de praktijk zien we dat mensen met veel geld deze korting kunnen gebruiken en de gewone man de rekening krijgt gepresenteerd,’ zegt 50Plus-leider Henk Krol. ‘Hier wordt niet goed over nagedacht in Den Haag.’
SGP-Kamerlid Chris Stoffer verwijst naar een onderzoek dat Van Veldhoven heeft laten uitvoeren waaruit blijkt dat de maatregel nauwelijks effect zal hebben op het aankoopgedrag. ‘Het levert nauwelijks extra elektrische auto’s op. Dit moet je niet willen.’
D66-Kamerlid Joost Sneller ziet wel de voordelen, zegt hij in Goedemorgen Nederland. ‘De subsidies zijn ervoor om te zorgen dat veel meer mensen elektrisch kunnen gaan rijden, het is de bedoeling dat het veel meer bereikbaar wordt voor iedereen.’
Wat vindt u? Is dit een goede maatregel om de aankoop van elektrische auto’s te stimuleren? Of een ordinaire belastingverhoging? Praat mee! De Stelling van de dag is:
Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.
Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reactie van de dag.