De Rotterdamse haven fungeert als draaischijf voor de internationale handel in cocaïne. De aanvoer van containers waarin drugs zijn verstopt, gaat ondanks de coronacrisis gewoon door. De vraag naar cocaïne is nog steeds groot en de handel is buitensporig lucratief.
Sinds de uitbraak van het coronavirus ligt het uitgaansleven plat. Dat heeft grote gevolgen voor het gebruik van drugs. Omdat grote dancefeesten zeker tot 1 juni zijn verboden, is er veel minder vraag naar xtc. De invoer uit China van grondstoffen voor de productie ligt stil. De export van pillen wordt geraakt doordat vluchten naar onder meer Australië en Indonesië zijn geschrapt.
Aanvoer cocaïne gaat onverminderd door
De markt voor cocaïne heeft minder last van corona. De vraag naar de drug is nog steeds groot. De een snuift om in deze economisch zware tijd harder te kunnen werken, de ander juist om even te ontsnappen aan de dagelijkse zorgen. Dealers leveren zonder problemen op bestelling aan huis of op kantoor.
Meer over misdaad: Meer politie op straat om coronamaatregelen te handhaven
De meeste cocaïne komt Nederland binnen via de Rotterdamse haven. In 2019 is daar 38.000 kilo onderschept, volgens kenners een fractie van wat er binnenkomt. De aanvoer gaat onverminderd door, valt af te leiden uit vangsten door de autoriteiten.
865 kilo cocaïne tussen de ananassen
Op maandag 30 maart vond het HARC-team – een samenwerking tussen douane, Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD), Zeehavenpolitie en Openbaar Ministerie – 865 kilo cocaïne in een partij ananassen uit Costa Rica. De vrijdag daarvoor onderschepte de douane bij controles ruim 1.200 kilo cocaïne. De drugs zaten verstopt in containers met fruit uit Brazilië.
Half maart stuitte de douane op meerdere partijen cocaïne, in totaal 221 kilo drugs. Daarnaast zijn acht mensen aangehouden die de drugs uit de containers kwamen halen, zogenoemde ‘uithalers’. Op vrijdag 13 maart werd in de koelmotor van een container met bevroren kip 20 kilo cocaïne aangetroffen, een dag later trof de douane 41 kilo aan. Op die zaterdag 14 maart was de grootste vondst een partij van 160 kilo coke in een lading tin uit Brazilië.
Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van Elsevier Weekblad.
Overigens waren die schepen al vertrokken toen de coronacrisis nog moest uitbreken. Het is dus nog de vraag of die stroom over een paar weken minder wordt.
Criminelen kopen douaniers op sleutelposities om
Het is onbegonnen werk om in de Rotterdamse haven alle invoer te controleren op drugs. In 2019 ging het om ruim zeven miljoen containers. Op basis van steekproeven worden voornamelijk schepen uit risicolanden gecontroleerd. Drugscriminelen kopen douaniers om die op sleutelposities zitten. Voorbeeld is Gerrit G. die tegen betaling vele tonnen aan containers doorliet waarin drugs zaten.
Op het immense haventerrein zijn medewerkers uit de bovenwereld nodig om de smokkel mogelijk te maken. Zij lenen tegen veel geld hun toegangspasje uit of helpen de ‘uithalers’ om de drugs buiten de poort te krijgen. Nieuw is dat die ‘uithalers’ zich op het haventerrein laten insluiten om het juiste moment af te wachten.
Cocaïne in rugzakken verstopt tussen veevoer
Ook de haven van Amsterdam speelt een belangrijke rol in de grootscheepse drugssmokkel. Begin maart ontdekte de FIOD bij een controle in de Mercuriushaven 37 kilo cocaïne in een Braziliaans schip. De coke zat in rugzakken verstopt tussen veevoer. Criminelen maken ook gebruiken van kleinere havens als Vlissingen en Scheveningen en zelfs jachthavens om hun waar aan wal te brengen.
Lees ook dit ingezonden stuk van Rob de Ruiter: Waarom we met België moeten samenwerken tegen cocaïnehandel
Aanvoer van cocaïne via de luchtvaart is door de coronacrisis wel opgedroogd: er komen geen toestellen met bolletjesslikkers meer uit onder meer Suriname en de Antillen. Op de laatste vluchten uit Zuid-Amerika naar Zaventem (Brussel) hadden veel passagiers coke in hun bagage. Ze dachten misschien dat de controle door de angst voor besmetting minder streng zou zijn.
Transportbedrijven brengen drugs over de weg naar Nederland
Een beproefde smokkelroute loopt via Marokko. Zuid-Amerikaanse kartels sturen partijen cocaïne over de oceaan naar West-Afrika, van waaruit de drugs door de woestijn naar Marokko worden gebracht. In opblaasbare speedboten gaan de drugs naar Zuid-Spanje, waarna transportbedrijven de lading over de weg naar Nederland brengen.
Lees ook dit commentaar van Gerlof Leistra: De onstuitbare opmars van de corona-crimineel
Drugsbaron en moordverdachte Ridouan Taghi werd schatrijk door de hasj-lijnen van zijn grootvader tussen Marokko en Spanje te gebruiken voor de smokkel van cocaïne. Leden van zijn bende zetten zijn zaken voort nu hij vastzit en concurrenten proberen een stuk van de markt over te nemen. De winst is 75.000 euro per kilo, zegt een insider. Zolang de vraag niet opdroogt, wordt er geleverd. De kartels in Zuid-Amerika hebben nog enorme voorraden.