Premium Lock Laatste kans voor Zeeuws ov: provincie worstelt met lege bussen

Bus van vervoerder Connexxion op de Oosterscheldekering. Foto: Mischa Keijser

Zeeland worstelt met het openbaar vervoer. Bussen rijden leeg rond. Om dat te veranderen, moet vraag in plaats van aanbod leidend zijn.

Op de hoogte blijven van de laatste verhalen, achtergronden en opinies van de redactie van EW? 

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrieven.

Bushokjes zijn leeg, instappers zijn er niet. De bushalte Westenschouwen, Dorp is verlaten. In de namiddagzon blinken de net neergezette fietsenrekken. Die zijn er gekomen ter voorbereiding op een proef die hier gaat beginnen. De nu nog verlaten bushalte wordt één van de twee opstapplaatsen voor Burgh-Haamstede.

Acht bushaltes in het dorp komen te vervallen. In ruil daarvoor komen op de twee resterende opstapplaatsen deel­auto’s, deelfietsen en op afroep beschikbare taxi’s. Met de slogan ‘Hub naar je bestemming’ kondigen de gemeente Schouwen-Duiveland, vervoersbedrijf Connexxion en de provincie Zeeland de proef aan.

Het is een nieuwe zet om het openbaar vervoer in Zeeland op peil te houden. Buslijn 133 rijdt overdag haast leeg door Burgh-Haamstede. Vijf inzittenden zitten in een bus die plaats heeft voor tien keer zoveel passagiers.

Ankie Smit (56, GroenLinks), wethouder Vervoer van de gemeente Schouwen-Duiveland, kijkt uit naar de proef. ‘Ik sta achter de nieuwe opzet met snellere busverbindingen en minder haltes in de kernen.’ De grote bus van Connexxion reed altijd door de smalle dorpsstraten over de rode klinkertjes. Het is priegelen bij tegemoetkomend verkeer, zeker ’s zomers als er veel fietsers zijn of toeristen die zich in een rijtuig met paard laten rondrijden. ‘Bereikbaarheid van de kernen conflicteert met snelheid,’ zegt wethouder Smit. ‘Met de proef kunnen we fijn­mazig vervoer vormgeven.’

Zeeuwse gemeenten zijn niet goed bereikbaar

Bereikbaarheid is in Zeeland een knelpunt. In het EW-onderzoek naar de beste gemeenten van Nederland van vorig jaar scoren de Zeeuwse gemeenten niet goed op dat punt. Slechts twee van de dertien gemeenten scoren beter dan het Nederlandse gemiddelde, acht scoren onder het gemiddelde.

Volgens vervoersdeskundige Geert Kloppenburg (47) dreigt Zeeland door de ondergrens te zakken. De situatie in Zeeland is anders dan in andere provincies, ziet hij. ‘Dunbevolkt en lastig bereikbaar door de unieke eilandenstructuur van de provincie.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het openbaar vervoer is in Zeeland niet populair. Het wordt er minder gebruikt dan in alle andere Nederlandse provincies. Dat blijkt uit een analyse door CROW, een kennisplatform op het gebied van mobiliteit.

verkiezingen

In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart bezoekt EW alle provincies:

 

Deel 1 Zuid-Holland: Waar blijft die Bodegravenboog nou?

Deel 2 Groningen: De pijn van het akkerland: liberale boeren die ‘naar Van der Plas gaan’

Deel 3 Zeeland: Laatste kans voor Zeeuws ov

In 2021 maakten inwoners gemiddeld slechts negen ritten. De spaarzaam reizende Zeeuwen klagen relatief veel. Per 100.000 instappers zijn er vijftien klachten in Zeeland over het vervoer, zes boven het landelijk gemiddelde.

Voor steeds minder Zeeuwen is het openbaar vervoer aantrekkelijk. Hella Bezemer (72) moet er niet aan denken. Zij en haar man komen ‘gewoon met de auto’ vanuit Renesse naar de Aldi in Haamstede. ‘Met het openbaar vervoer reis ik zelden meer. Vroeger ging ik nog weleens een dagje met een vriendin in de bus naar Rotterdam of Middelburg. Dat is hartstikke duur, zelfs in de dal­uren.’ Zij en haar man doen alles maar met de auto.

‘Het huidige openbaar vervoer mag niet verder verschralen’

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw