Hij begon op late leeftijd met ondernemen. René Klawer (77) werkt zijn hele loopbaan al in de reisindustrie. ‘Dit is de mooiste branche die er bestaat. Je laat mensen genieten.’
René Klawer werkt zestig jaar in de reisbranche. Hij begon op zijn achttiende, begin jaren zestig, toen massatoerisme in de kinderschoenen stond. Dus heeft hij legio verhalen. Over plekken waar niets was en die mede dankzij hem – tussen 1969 en 1992 was Klawer commercieel en algemeen directeur van Neckermann Reizen Nederland – zouden uitgroeien tot populaire vakantiebestemmingen. En over de vele ontmoetingen die hij had met ‘toch interessante mannen’ als koning Abdullah bin al-Hussein van Jordanië en Benjamin Netanyahu, de huidige premier van Israël.
René Klawer (Zwolle, 1945) is oprichter van Barentszen, een groep van acht bedrijven die actief zijn in onder meer incentive-reizen en evenementen. Werkte daarvoor in de top bij reisbedrijven als Neckermann, Arke en TUI.
Klawer trok langs de onontwikkelde costa’s in de periode dat Spanje zuchtte onder de Franco-dictatuur. Hij was in 1973 voor het eerst in China. ‘Ik heb Ceauşescu zelfs een hand gegeven. Had ik niet moeten doen. Ik moest naar Boekarest om reizen in te kopen. Dat was voor mensen met een klein budget.
‘We vlogen onze klanten vanaf Amsterdam, Rotterdam en Maastricht met Tarom, de nationale luchtvaartmaatschappij van Roemenië, naar Constanța aan de Zwarte Zee. Daarvandaan werden ze naar de badplaatsen Mamaia en Neptun gebracht. Een gezin met twee kinderen was nog geen 1.000 gulden kwijt. Je zat aan een prima strand, in een redelijk hotel, all inclusive. Dat was in de jaren zeventig.’
Klawer wilde zelf verantwoordelijk zijn
Ga zo maar door. Klawer vertelt dat hij aan zijn memoires werkt. Zijn loopbaan is niet eens beëindigd. Klawer is ‘founder’, oprichter, en stuwende kracht achter Barentszen, een groep van acht bedrijven die tot voor kort De Reisspecialisten Groep heette. Na Neckermann werkte hij bij Arke en, na de overname van dat bedrijf, voor TUI. Daar was hij verantwoordelijk voor de specialistische activiteiten en deelnemingen.
‘Toen ik 56, 57 was, begon ik steeds vaker te denken: ik wil een keer ondernemer worden. Zeker bij Neckermann had ik grote vrijheid, maar je bent gewoon zetbaas. Ik zat in een comfortabele positie met een goed salaris, vele reizen en een mooi leven, maar ik wilde zelf verantwoordelijk zijn, mijn eigen geld erin stoppen. En ik wilde absoluut niet met pensioen. Straks ben ik 63 of 64, sta ik op straat, dacht ik, en dan?’
Hij ging rondkijken of hij bedrijven kon overnemen. Om een lang verhaal kort te maken: in 2006 lukte het Klawer om van TUI via een management buyout ‘op één na alle bedrijven uit mijn portefeuille’ over te nemen. ‘Alles wat ik aan vermogen had, heb ik ingelegd. Ik had vrienden nodig, mede-investeerders. Ik vond er vier. De banken stonden in de rij.
We waren nog niet begonnen of de kredietcrisis brak uit. Dat was even jammer voor het bedrijf
‘We waren nog niet begonnen of de kredietcrisis brak uit. Dat was even jammer voor het bedrijf. Ik heb geen moment gedacht: had ik het maar niet gedaan. Met heel hard werken zijn we erdoorheen gekomen.’
Het adagium van zijn merken: durf te ontdekken
De bedrijven die Klawer overnam, vormen nog steeds de kern van Barentszen. Het grootste bedrijf en merk van de groep is GI Travel, dat zakelijke groepsreizen organiseert. Die zijn bedoeld als zogeheten incentive, waar klanten, dealers, toeleveranciers of medewerkers van een bedrijf het nuttige met het aangename kunnen verenigen.
Lees het interview met ondernemer Michel van Gessel: ‘Bach in het poolgebied. Dat moet de hemel zijn’
Sinds de start verdwenen er bedrijven en merken uit de groep en kwamen er nieuwe bij. Eind 2021 werd Artifex toegevoegd, dat activiteiten organiseert en programma’s ontwikkelt met kunst en cultuur. ‘Ik kwam met het bedrijf in contact. Het paste goed bij ons. Daarna stelden we vast dat de naam De Reisspecialisten Groep eigenlijk niet meer de juiste was. Ik heb een budgetje beschikbaar gesteld en gezegd: “Weet je wat? Ga met wat mensen maar nadenken over een andere naam.”
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen