Verkeersminister Mark Harbers (54) wil uit realisme Schiphol laten krimpen en het rekeningrijden invoeren. ‘Ik ga nooit volledig uit mijn plaat.’
Minister Mark Harbers kent het gedicht ‘Bericht aan de reizigers’, dat Jan van Nijlen in 1964 schreef als ode aan de spoorwegen. De Vlaamse dichter stelde: ‘Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen, dan vindt ge in elke stad behoorlijk onderkomen.’
Harbers is treinfanaat, en niet zo’n beetje ook. Zijn kennis is verbluffend. Niet als verkeersminister, maar als spoorhobbyist weet hij van elk baanvak of de treinen 130 dan wel 140 kilometer per uur rijden. Hij vond het direct een prachtig idee om met EW te praten aan boord van de Dinner Train, een speciale trein die in de weekeinden rondes door het land maakt om de passagiers te verrassen met een overheerlijke maaltijd en een aangenaam Oriënt-Expressgevoel.
De blauwe locomotief staat met zes rijtuigen klaar bij perron 4a van Amersfoort Centraal. Harbers kent de nationale spoorwegkaart uit zijn hoofd en begint over ‘kopmaken’. Een vakterm. ‘Kopmaken’ betekent dat de locomotief wordt losgemaakt, weggerangeerd en vervolgens aan het achterste rijtuig gekoppeld om de trein via een wissel van richting te laten veranderen. Harbers weet dat als de trein hier in oostelijke richting vertrekt, ‘de enig mogelijke route zonder kopmaken’ via Deventer naar Arnhem zal voeren en dan via Utrecht weer terug naar Amersfoort.
Mark Harbers (Ede, 1969) maakte zijn economiestudie niet af. Actief in de VVD Rotterdam. Werd in 2002 raadslid en daarna in 2006 wethouder. In 2009 Kamerlid, in 2017 staatssecretaris Asiel, in 2021 minister van I&M.
Het is een prachtig traject. Twee uur lang schuift het zomerse landschap aan de grote coupéruiten voorbij.
EW Is het voordeel van treinreizen ook dat er langs de spoordijken géén omgekeerde vlaggen wapperen? Dat doen boze boeren alleen langs autosnelwegen.
Mark Harbers: ‘Je ziet steeds minder omgekeerde vlaggen.’
Hij is ‘een rasoptimist’. Als minister gaat hij over autoverkeer, luchtvaart, waterstaat. Het spoor is van CDA-staatssecretaris Vivianne Heijnen.
Samen met zijn broer had Harbers vroeger modeltreintjes, maar die zijn ‘naar zolder verdwenen’. Hij vertelt hoe hij in Ede opgroeide en elke zondag met zijn vader naar het station liep. Daar gingen ze op een bankje zitten om naar de passerende treinen te kijken.
De minister is overtuigd van de ‘revival van het railvervoer, omdat het de enige manier is om in stedelijke gebieden grote reizigersstromen te verwerken’. Alleen als het gaat over de supersnelle Eurostar naar Londen, die door bouwwerkzaamheden volgend jaar een aantal maanden niet van-af Amsterdam Centraal zal vertrekken, zegt hij met veel gevoel voor ironie: ‘Hier bereiken we het punt dat treinen mijn pure hobby zijn en dat de staatssecretaris de verantwoordelijkheid draagt.’
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen