Zo klonk noodlanding Transavia-Boeing vanuit de cockpit

'ANP'

Uitgelekte communicatie tussen de luchtverkeersleiding op Schiphol en de cockpitbemanning van Transavia vlucht HV-5068 geven meer duidelijkheid omtrent de noodlanding die het toestel moest maken.

De Transavia Boeing 737-800 uit Girona die zaterdagmiddag een noodlanding moest maken op Schiphol was door de hevige wind en regen moeilijk onder controle te houden. De cockpitbemanning vroeg om een landingsbaan met een gunstigere ligging ten opzichte van de wind, maar die bleek er niet te zijn.

Doorstart

Dit blijkt uit de gesprekken tussen de luchtverkeersleiding op Schiphol en de cockpitbemanning van de Boeing. Op het audiofragment is te horen hoe de bemanning besluit een doorstart te maken vanwege de hevige zijwind.

‘Speed, speed, speed,’ roept de piloot tegen haar collega. Vervolgens vraagt ze om een koers die de hevige regen vermijdt. ‘We hebben moeite het toestel onder controle te houden,’ zegt ze tegen de luchtverkeersleider.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Geen betere baan

Omdat de bemanning de communicatie met de luchtverkeersleiding vervolgens aan laat staan, is ook te horen wat er onderling wordt gezegd. ‘Houd even je hoogte, je hoogte,’ spoort de piloot haar collega aan.

Na het geven van een compliment aan haar collega vertelt ze de  luchtverkeersleider dat de brandstof op aan het raken is en vraagt ze of er een betere baan voorhanden is. ‘We hebben het vliegtuig weer onder controle, we hebben niet zoveel brandstof meer dus we willen graag zo snel mogelijk landen, maar dan wel op een baan die iets meer in de windrichting ligt.’ Maar die baan blijkt Schiphol niet te hebben. ‘Nee, die hebben we niet mevrouw, 27 is het meeste in de windrichting,’ klinkt het vanuit de toren. ‘Nou, dan gaan we het nog een keer proberen,’ zegt de piloot vervolgens.

Brace for impact

De landing zorgt voor spannende momenten onder de passagiers. ‘Brace for impact’ roepen de stewardessen. Onder hoge snelheid slaagt de gezagvoerder er uiteindelijk in het toestel veilig aan de grond te zetten.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft kennisgenomen van het incident en heeft meer informatie over de noodlanding opgevraagd. In de loop van de week zal er op basis van die informatie worden besloten of er een onderzoek wordt ingesteld naar het incident.