Alpe d’HuZes haalt 25 miljoen euro op

De achtste editie van sponsortocht Alpe d’HuZes heeft dit jaar 25 miljoen euro opgebracht voor kankeronderzoek. Ruim 7800 mensen fietsten daarvoor de berg Alpe d’Huez op.

Dat maakte voorzitter Johan van der Waal donderdagavond bekend in de Franse Alpen.

Geen record

De opbrengst is voor het eerst minder dan voorgaande jaren. In 2012 haalde de actie 32 miljoen euro op, in 2011 20 miljoen.

Nog niet al het geld is binnen, pas in oktober is de definitieve opbrengst bekend. Woensdag beklommen ongeveer 2800 mensen de Alpe d’Huez voor het goede doel, donderdag waren dit er 5000. Het geld is bedoeld voor kankeronderzoek.

Kritiek

Donderdag kwam de fietsactie negatief in het nieuws, omdat volgens Het Financieele Dagblad nog miljoenen euro’s van de stichting ongebruikt op de bank zouden staan. Onderzoekers klagen over de ingewikkelde procedures die het bijna onmogelijk zouden maken om geld van de stichting te krijgen.

Ook zouden bedrijven geen aanspraak kunnen maken op sponsorgeld.

Maar volgens De Waal liggen de zaken anders. ‘Doordat er 21 miljoen euro gereserveerd staat en 3,4 miljoen onder beoordeling is, is het restbedrag feitelijk maar 5 miljoen euro,’ zegt De Waal. De regels zijn scherp, maar de stichting geeft wel geld aan bedrijven, zegt De Waal. ‘Het bedrijf moet wel een filosofie hebben die op de onze aansluit.’