De Nederlandse Spoorwegen (NS), treinenbouwer Ansaldo Breda en moederbedrijf Finmeccanica zijn eruit. Alle V250-Fyratreinen gaan terug naar Italië en de NS krijgt 125 miljoen euro terug.
Daarmee moet er een einde komen aan het debacle rond de Fyra, zo meldt de NS maandag.
Geen lange procedures
Alle partijen zullen afzien van verdere financiële claims indien de afspraken worden nagekomen. Volgens de NS heeft de deal ‘voordelen vanwege het voorkomen van lange juridische procedures, die anders de komende jaren veel energie en geld zouden vergen’.
De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda kan de V250-treinen verkopen aan andere klanten. Als dat gebeurt, is er in de overeenkomst bepaald dat NS een vast bedrag aan extra betaling per verkochte trein ontvangt met een maximum van 21 miljoen euro totaal.
Miljoenenverlies
Als de NS 125 miljoen euro krijgt, wordt het totale verlies teruggebracht tot 88 miljoen euro.
Uit een recent onafhankelijk onderzoek bleek dat de door AnsaldoBreda geleverde V250-hogesnelheidstreinen voldeden aan alle veiligheidseisen voor het Nederlandse spoorwegennetwerk.
Die conclusie sprak in het voordeel van de Italiaanse bouwer die altijd heeft volgehouden dat met de kwaliteit van de treinen niets mis was.
Kwaliteit was prima
De NS zegt nu dat het verschil van mening ook niet over de robuustheid van het treinontwerp ging, maar ‘vooral over aanvaardbare deadlines voor reparatie en inzetbaarheid die niet voldeden aan de NS-behoeften.’
De Fyra moest reizigers via een snelle treinverbinding van Amsterdam naar Brussel en terug brengen. De Fyra begon op 9 december 2012 tussen Amsterdam en Brussel te rijden, maar had sindsdien last van vertragingen en uitval. De NS besloot begin vorig jaar de Fyra’s uit de dienstregeling te nemen.
V250 Albatros
AnsaldoBreda ontwikkelde de V250, bijgenaamd Albatros, voor het traject tussen Nederland en België. Ze zijn gemaakt in het Italiaanse Pistoia en hebben een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Een complete trein kan 546 passagiers vervoeren, is ruim 200 meter lang en weegt geladen 485 ton.
In totaal zijn er negentien van deze treinen gemaakt. Zestien daarvan staan in Nederland en negen daarvan heeft de NS er daadwerkelijk gekocht. Alle zestien treinen worden op termijn teruggebracht naar Italië. De procedure voor de vergunning daarvoor wordt nu gestart.