Wéér geen treinen: eisen bonden buitenproportioneel in verliesgevende bedrijfstak

Op dinsdag 17 juni legt de NS voor de vierde keer in korte tijd het werk neer. Hierdoor is er bijna geen treinverkeer mogelijk. Beeld: Bart Maat/ANP

In dit artikel

De feiten: Treinstaking raakt voor vierde keer in korte tijd miljoen reizigers

Voor de vierde keer in korte tijd rijden er geen treinen door een staking van de vakbonden. Het gaat vandaag weliswaar alleen om de regio’s Noordwest en Oost, maar de kans is groot dat ook elders geen of veel minder treinen rijden. Bovendien vertrekken de meeste internationale treinen niet.

De vakbonden eisen fors hogere lonen en betere arbeidsomstandigheden. De gesprekken met de NS verlopen in hun ogen moeizaam, en zij zien geen andere optie dan te staken. Hoewel niet alle bonden er hetzelfde over denken, is genoeg personeel tot actie bereid om opnieuw ‘gansch het raderwerk’ stil te leggen.

Door de staking worden meer dan een miljoen mensen gedupeerd. Zij kunnen niet naar hun werk of school, missen hun uitje of kunnen niet op bezoek in ziekenhuis, verpleeghuis of gevangenis. Toeristen kunnen hun internationale bestemming niet bereiken.

EW's visie: Machtstrijd stakende vakbonden met NS riekt naar machtsmisbruik

Door: Gerlof Leistra, redacteur Nederland

Dat er vandaag door een staking wéér geen treinen rijden, is ergerniswekkend. Vier keer in korte tijd valt niet uit te leggen aan de gedupeerde reizigers. De eisen van de bonden zijn buitenproportioneel in een verliesgevende bedrijfstak. Bovendien gaan de onderhandelingen met de NS nog verder en ligt er een nieuw voorstel.

Over de hoofden van de reiziger voeren de vakbonden een machtsstrijd uit die inmiddels riekt naar machtsmisbruik. Publieksvriendelijke acties zijn blijkbaar geen optie. Hoog tijd dat de zaak wordt voorgelegd aan de rechter. Natuurlijk is het stakingsrecht een groot goed, maar de toegebrachte schade aan de reiziger én de NS moet wel in proportie zijn.

Treinen NS worden elk jaar duurder, maar zeker niet beter

De stakingen komen boven op de dagelijkse ergernissen van reizigers over vertragingen door sein- en wisselstoringen en over te korte, overvolle en vieze treinen. Intussen worden de kaartjes elk jaar duurder.

Veel conducteurs controleren niet op zwartrijders of luid bellende en pratende reizigers in de stiltecoupé. Liever nestelen ze zich gerieflijk in de eerste klas, die ze alleen verlaten op de tussengelegen stations voor hun fluitje. De omroepinstallatie voor noodzakelijke mededelingen aan de reizigers wordt steeds vaker gebruikt voor misplaatste cabaretvoorstellingen of aansporingen om ‘lief voor elkaar te zijn’.

Wees eens lief voor de reiziger, zou je zeggen.

Wie zegt wat over de treinstakingen van het NS-personeel?

  • NS-topman Wouter Koolmees over de vierde stakingsdag: ‘Zo worden meer dan een miljoen reizigers weer de dupe van een cao-conflict bij de NS. Daar baal ik van en daar wil ik de reizigers mijn excuses voor aanbieden.’
  • Vakbond FNV Spoor had het idee dat de NS niet serieus wilde onderhandelen. FNV-bestuurder Henri Jansen: ‘Wij hebben ons uiterste best gedaan, maar als de NS zegt te willen praten en vervolgens niets nieuws biedt én geen tijd maakt, dan is het snel klaar.’
  • Freek Bos van reizigersvereniging Rover over de vierde staking in korte tijd door NS-personeel: ‘Voor een vitale sector in de samenleving is dat te veel.’

Verdere verdieping: Waarom de NS niet tegemoet kan komen aan de eisen van de vakbond

De NS mist door de staking inkomsten en moet gedupeerden deels compenseren als zij noodgedwongen kosten maken voor alternatief vervoer.

Topman Wouter Koolmees van de NS benadrukt dat de spoorwegen al vijf jaar verliesgevend zijn en ziet geen ruimte om tegemoet te komen aan alle eisen van de vakbonden. Die laatste weigeren vooralsnog te schikken.