Premium Lock Het lastig verkoopbare merk PvdA

Kan lijsttrekker Lilianne Ploumen de PvdA uit het slop trekken? Foto: ANP

Een boek over Lodewijk Asscher laat zien hoe de mislukte politicus krampachtig zocht naar een bestaansrecht van zijn partij. Zijn belangrijkste adviseur was een reclameman, wat wijst op de ideologische armoede van de moderne sociaal-democratie, schrijft Gerry van der List.

Het moet even slikken zijn geweest voor Wilfred Scholten. De journalist, die promoveerde op een biografie van ARP-politicus Barend Biesheuvel, volgde jarenlang Lodewijk Asscher met wie hij vele gesprekken voerde. Tot zijn verbijstering kwam de PvdA-voorman ineens zelf met een boek op de proppen, maar hij werkte stug door aan Lodewijk. Portret van een stoïcijns optimist. ­Helaas heeft het vorige week verschenen boek sterk aan actualiteitswaarde ingeboet. Asscher speelt geen rol in de verkiezingscampagne. Hij stapte op als partijleider. De ondertitel van zijn portret werd ijlings gewijzigd in: De val van een politiek talent.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw