De roemloze aftocht van de Amsterdamse wethouder Shula Rijxman laat maar weer zien dat politici enorme moeite hebben om gewoon hun fouten eerlijk toe te geven. Terwijl dat zo verfrissend zou zijn, schrijft Geerten Waling.
Eén van de wetten van de marketing is: nooit kwaadspreken over je eigen merk. Zelfs bij een onmiskenbare miskleun noem je de situatie ‘suboptimaal’ – of je zegt hooguit dat je je ‘stinkende best’ gaat doen om het ‘nóg beter’ te doen. Woorden kunnen de werkelijkheid heerlijk verbloemen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Hoe meer de politiek de wetten van de marketing volgt, hoe minder politici geneigd zijn om ooit maar één foutje eerlijk toe te geven. Bij blunders gedragen zij zich als stuurse voetbalcoaches die na een verloren wedstrijd hun verlies wijten aan partijdige scheidsrechters, de ongunstige wind of de felle zon – of desnoods het oneerlijke spel van de tegenpartij. En zelfs als een politicus er echt niet onderuit komt om excuses te maken, dan komen die vaak alsnog in verkapte, halfhartige vorm, zoals: ‘Als iemand zich door mijn handelen gekwetst voelt, dan spijt mij dat’ – of: ‘Ik betreur de ontstane ophef.’
Een duidelijk geval van persoonlijk falen
Lees meer over de oud-bestuursvoorzitter van de NPO: Woke als speerpunt van de publieke omroep
Als een wethouder van de hoofdstad al na acht maanden terugtreedt, dan is dat een duidelijk geval van persoonlijk falen. Zeker als haar positie niet alleen onhoudbaar is geworden vanwege ophef rondom haar functioneren in een vorige functie, maar zij ook nog herhaaldelijk stuntelde en stamelde in de gemeenteraad. Haar ambtenaren en zelfs de fractievoorzitter van haar eigen partij souffleerden erop los, maar tevergeefs.
Het gaat hier natuurlijk om Shula Rijxman, de omstreden oud-topvrouw van de Nederlandse Publieke Omroep en sinds juni namens D66 één van de negen (!) wethouders van Amsterdam.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen