Diversiteit en inclusie gaan over de blinde vlekken die we allemaal hebben, schrijft Zihni Özdil. Als we het gesprek daarover vernauwen tot enkel het ‘witte mannen-probleem’, missen we grote kansen.
De zwarte Amerikaanse computerwetenschapper Jacky Alciné stuurde in 2015 een verontwaardigde tweet uit naar Google. De nieuwe foto-app van het techbedrijf had alle foto’s van hem met zijn zwarte vrienden automatisch gecategoriseerd onder ‘Gorilla’s’.
Het was niet zo dat Google bewust van zwarte mensen gorilla’s maakte
Was Google daarmee een racistisch bedrijf? Het eerlijke antwoord is: nee. Het was niet zo dat de managers en techneuten van Google bewust samenspanden om in hun software van zwarte mensen gorilla’s te maken .
Google reageerde dan ook geschokt op de tweet van Alciné, maakte excuses en ging hard aan de slag om de app aan te passen.
Het was meteen een enorme les voor het techbedrijf: als je software alleen maar door witte mensen laat bouwen, komt het niet in je op om te zorgen dat je voor je algoritme ook data van zwarte mensen invoert onder de categorie ‘mensen’.
Dat is waarom sommige handzeepdispensers niet werkten wanneer een zwarte hand onder het apparaat werd geplaatst. De witte makers hadden er simpelweg niet aan gedacht hun product ook te laten testen door handen die niet wit zijn.
De essentie van diversiteit en inclusie is het verhelpen van blinde vlekken. En die hebben we allemaal.
Managementslagen, ontwerpers en doelgroeponderzoeken die divers en inclusief zijn, zorgen gewoon voor betere producten. Voor een betere economie. Voor meer innovatie. En, uiteindelijk, voor een betere samenleving.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen